Ruimte, natuur en leefbaarheid

Vervolg van de vergadering van 18 november 2015

Heropening en mededelingen
    Regeling van werkzaamheden

De agenda is vastgesteld. De commissie heeft besloten agendapunt 3c, het agenderingsverzoek van de Partij van de Arbeid en de Partij voor de Dieren niet te bespreken maar te agenderen op het moment dat de partiële herziening van de huidige Omgevingsverordening voorligt, naar verwachting in februari 2016.

Er is een spreektijd afgesproken van 6 minuten per fractie en 30 minuten voor het college.

Bespreekstukken

Advies van de commissie Ruimte, natuur en leefbaarheid: de voordracht wordt geagendeerd als hamerstuk voor de Statenvergadering van 16 december 2015.

Op 26 september 2012 (voordracht 25/2012) hebben de Staten ingestemd met het voorkeursalternatief Groningen Spoorzone en daarmee voor het verplaatsen van het huidige opstelterrein naar locatie De Vork tussen Groningen en Haren ter hoogte van Essen in de gemeente Haren. Om de aanleg van een opstelterrein op de nieuwe locatie planologisch mogelijk te maken, is in overleg met de gemeente Haren besloten dat de provincie hiervoor een provinciaal inpassingsplan zal opstellen. De bevoegdheid tot vaststelling van een inpassingsplan rust bij Provinciale Staten. Deze voordracht heeft tot doel Provinciale Staten het inpassingsplan te laten vaststellen.

Bijlagen

Advies van de commissie Ruimte, natuur en leefbaarheid: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de Statenvergadering van 16 december 2015.

Vervolg van de commissiebehandeling op 18 november 2015.
    Ter voorbereiding op de bespreking van het herzien Ontwerp Omgevingsvisie en -verordening zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd: technische uitleg Omgevingswetten (7 oktober 2015), technisch inhoudelijke toelichting op de Ontwerp Omgevingsvisie / Omgevingsverordening (11 november 2015), gesprek met de VGG (11 november 2015), gespreksronde in marktvorm met belangenorganisaties (11 november 2015).
    De bespreking vindt plaats in twee rondes. De vergadering van 18 november had tot doel vragen te stellen aan het college en eventuele onduidelijkheden weg te nemen zodat de Staten optimaal zijn geïnformeerd.
    In deze vergadering wordt de bespreking van dit agendapunt vervolgd en is het aan de commissie om een mening te vormen en een advies uit te brengen aan Provinciale Staten.

Het huidige Provinciaal Omgevingsplan 2009-2015 wordt opgevolgd door de Omgevingsvisie provincie Groningen 2016-2020. Met deze voordracht worden de Staten gevraagd het herziene Ontwerp Omgevingsvisie en Omgevingsverordening en de aanvulling op het plan-MER vast te stellen. De Ontwerp Omgevingsvisie en -verordening zijn herzien t.o.v. de door GS vastgestelde versie van 10 maart 2015. De uitgangspunten van de door Provinciale Staten vastgestelde Startnotitie en Keuzedocument zijn de basis gebleven bij deze herziening. In het Keuzedocument zijn in 2014 de hoofdlijnen voor de nieuwe visie bepaald en heeft GS inhoudelijke voorstellen gedaan voor de uitwerking van de provinciale belangen en de opgaven. Wel stelt GS op een aantal punten wijzigingen voor t.o.v. het Keuzedocument. GS stelt o.a. voor om, anders dan in het Keuzedocument is aangegeven, een aantal grote thematische opgaven te benoemen i.p.v. gebiedsopgaven. Een nieuw element in de Omgevingsvisie vormt het afwegingskader. Dit is vooral bedoeld om aan te geven welke combinatie van provinciale belangen in samenhang in een gebied voor GS belangrijk zijn bij de uitvoering van beleid.
    596707.

8. 3.b.1

Deze brief maakt onderdeel uit van de bespreking van het herzien Ontwerp Omgevingsvisie en -verordening. Deze brief is toegezegd op 18 februari 2015 in de Statencommissie Ruimte, Natuur en Leefbaarheid met als doel uit te zoeken wat de gevolgen zijn voor de Omgevingsverordening als het binnendijkse Waddenland, zoals vermeld in de beschouwing 'Wierden en Waarden' van de Partij van de Arbeid, de status Beschermd Provinciaal Landschap krijgt.

9. 3.c

De commissie heeft besloten het agenderingsverzoek niet te bespreken. Het agenderingsverzoek wordt geagendeerd op het moment dat de partiële herziening van de huidige Omgevingsverordening wordt besproken, naar verwachting in februari 2016.

De fracties van de Partij voor de Dieren en de Partij van de Arbeid hebben op 21 november 2015 een agenderingsverzoek ingediend m.b.t. Aanpassing Grenstractaat 1975 m.b.t. Ras Future Farms B.V. te Ter Apel.
    Bij de regeling van werkzaamheden (2a: vaststellen van de agenda) legt de voorzitter dit agenderingsverzoek voor aan de commissie. Als 1/3 van de aanwezige leden bespreking wenst wordt dit onderwerp toegevoegd als bespreekpunt.

Advies van de commissie Ruimte, natuur en leefbaarheid: brief 4a is voor kennisgeving aangenomen en zal procedureel worden afgedaan in de Statenvergadering van 16 december 2015.