Stateninformatiebijeenkomst

woensdag 27 maart 2024

Statenzaal

Scenario’s voor de inrichting van (Noord-)Nederland in 2050. Presentaties door het Planbureau voor de Leefomgeving en door WitteveenBos.

Het PBL-rapport ‘Vier scenario’s voor de inrichting van Nederland in 2050’ uit 2023 bevat prikkelende vergezichten die raken aan de onderwerpen in de nieuwe provinciale Omgevingsvisie, de Economische Visie en de Leefbaarheidsvisie. Rienk Kuiper geeft een op Noord-Nederland toegespitste presentatie aan de hand van de volgende vragen:

• Hoe kan een toekomstbestendig Noord-Nederland mét ruimtelijke kwaliteit er rond 2050 uitzien?
    • Welke keuzes kunnen hiervoor nu worden gemaakt?
    • Welke rol hebben beleidsmakers en politici?

Op welke wijze kunnen dit soort toekomstscenario’s als uiterste theoretische beleidskeuzes helpen bij het opstellen van de nieuwe provinciale Omgevingsvisie?
    Maurits Schilt van Advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos geeft hierover een toelichting.