Bestuur, financiën en veiligheid

woensdag 30 januari 2019

M.S. Scheffers

Praten met de Staten over onderwerpen die op deze agenda staan is op 9 januari 2019 in het Provinciehuis.
Zie ook www.pratenmetdestaten.nl

Opening en mededelingen
    Regeling van werkzaamheden
    Vaststellen van de agenda

Annotatie bij het agendapunt:
    Bij dit agendapunt kan, vooruitlopend op de behandeling van het agendapunt later in de vergadering, worden aangegeven of, en welke vragen er zijn over:

• de voordrachten die eventueel zijn geagendeerd onder het agendapunt 'overige voordrachten'
    • de brieven die zijn geagendeerd onder de ingekomen stukken van GS
    • de brieven en emails die die zijn geagendeerd onder de ingekomen stukken van derden.

Voorstel: 9 minuten per fractie en 36 minuten voor GS.

Annotatie bij het agendapunt:
    Voor de mededelingen wordt ca. 1 minuut per gedeputeerde aangehouden. Ook Statenleden die lid zijn van een Algemeen Bestuur (SNN, IPO, GSP, Waddenfonds) of van de Raad van Advies van de NRK kunnen bij dit agendapunt (o.a.) terugkoppelen of vooruitblikken op vergaderingen van het Algemeen Bestuur of de Raad van Advies.

Rondvraag
    Gelegenheid voor spreken niet-Statenleden
    Bespreekstukken

Advies van de commissie Bestuur, financiën en veiligheid: de voordracht gaat als hamerstuk naar de Statenvergadering van 6 februari 2019.

K3856

De fractie van de VVD kondigt een motie aan, de fractie van de PvdA geeft aan een motie te overwegen.
    Advies van de commissie Bestuur, financiën en veiligheid: volledig debat of motiedebat in de Statenvergadering van 6 februari 2019.

Annotatie bij het agendapunt in Ibabs:
    De fractie van de PvdA heeft verzocht om bespreking van de brief betreffende de regionale oproep schade en versterking aan de Tweede Kamer. Het verzoek van de fractie met de onderbouwing is als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt. Indien er voldoende steun is voor bespreking van dit onderwerp in de commissie Bestuur van 30 januari, wordt het onderwerp definitief toegevoegd aan de agenda.
    De commissievoorzitter zal het voorstel om de brief te bespreken bij de regeling van werkzaamheden voorleggen aan de commissie. Indien tenminste 1/3e van de aanwezige leden instemt met het voorstel, wordt het onderwerp definitief als bespreekstuk toegevoegd aan de agenda.

Advies van de commissie Bestuur, financiën en veiligheid: motiedebat in de Statenvergadering van 6 februari 2019 op verzoek van de PVV (onder voorbehoud).

Dit agendapunt is doorgeschoven van de commissie Mobiliteit van 23 januari 2019.

Agendering op verzoek van de fractie van de PVV (cie. Mobiliteit 5 dec. 2018).

Onderbouwing PVV-fractie voor het agenderingsverzoek:
    Het onderwerp is eerder in de Staten besproken en verdient een herkansing mede door de nieuw gepubliceerde onderzoeken. Bij het lezen van het onderzoek van 2016 over de elektrificatie van de noordelijke lijnen en met de nieuwe onderzoeken (waterstof en batterijen) komen wij tot de conclusie, dat er een aantal belangrijke onderwerpen voor deze businesscase ontbreken. Er zouden twee extra onderzoeken gedaan moeten worden naar elektrificatie voor het goederenvervoer (richting Eemshaven en Delfzijl en de railterminal in Veendam) en internationale personentreinen (Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg). Wij willen daar graag met de andere partijen over van gedachten wisselen.
    K10158

Advies van de commissie Bestuur, financiën en veiligheid: motiedebat in de Statenvergadering van 6 februari 2019 op verzoek van de PvdD .

De fractie van de PvdD heeft verzocht om in de commissie te spreken over de sluiting van Esd Sic. Het verzoek van de fractie met de onderbouwing is als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt. Indien er voldoende steun is voor bespreking van dit onderwerp in de commissie Bestuur van 30 januari, wordt het onderwerp definitief toegevoegd aan de agenda.

Er zijn geen voordrachten geagendeerd bij dit agendapunt.

Annotatie bij het agendapunt:
    Onder de titel ‘overige voordrachten' worden de voordrachten geagendeerd die met name technisch van aard zijn en besluiten betreffen met weinig beleidsruimte. Ten tijde van de agendering was de verwachting ten aanzien van deze voordrachten dat uitgebreide bespreking niet nodig is. Technische vragen kunnen voor de commissie ambtelijk worden beantwoord. In de commissie kan worden volstaan met het stellen van de 'overgebleven' politieke vraag. Of hier behoefte aan is, wordt aan het begin van de agenda geïnventariseerd.

De ingekomen stukken van GS zijn voor kennisgeving aangenomen.

De ingekomen stukken van derden zijn voor kennisgeving aangenomen.