Mobiliteit, economie en energie

woensdag 4 april 2018

R. Visser

De adviezen van de commissie zijn in de toelichting per agendapunt opgenomen.

OPENING EN MEDEDELINGEN
    REGELING VAN WERKZAAMHEDEN

Agendapunt 8.a. Voordracht Adviesaanvraag CvdM aanwijzing regionale media-instelling wordt toegevoegd aan de agenda als bespreekpunt.

Inventarisatie vragen over 'Overige voordrachten' en 'Ingekomen stukken'
    Spreektijdregeling
    Commissie activiteiten
    MEDEDELINGEN
    RONDVRAAG
    GELEGENHEID TOT SPREKEN VOOR NIET-STATENLEDEN
    BESPREEKSTUKKEN

Advies cie. Mobiliteit d.d. 4 april 2018: de voordracht gaat als hamerstuk naar PS van 18 april 2018.

Met deze voordracht worden Provinciale Staten gevraagd een aanvullend krediet van € 1,65 miljoen beschikbaar te stellen voor de hernieuwde planuitwerking om het nieuwe alternatief voor de Sneltrein Groningen-Winschoten uit te werken. Een contra-expertise door het bureau Geoconsult Noord heeft de bevindingen van ProRail bevestigd dat de ondergrond te zwak is voor de eerder bedachte maatregelen. De planning van de afronding van het project verschuift naar december 2020. De commissie wordt gevraagd om een advies aan Provinciale Staten uit te brengen over de wijze van agenderen tijdens de Statenvergadering van 18 april 2018.
    K5708

Advies cie. Mobiliteit d.d. 4 april 2018: de brief gaat ter kennisname naar PS van 18 april 2018.

Bespreekstuk op verzoek PVV:
    In het kader van de controlerende taak van Provinciale Staten vindt de PVV het belangrijk dat het college verantwoording aflegt over de handelwijze van de provincie en de Omgevingsdienst Groningen in dit concrete geval, zowel in de aanloop naar de brand als de gang van zaken na de brand bij het bedrijf Talen. Ook voor de direct betrokken burgers en ondernemers is het van belang dat de rol van de provincie in deze casus snel duidelijk wordt gemaakt. De brief van het college biedt hiertoe een eerste aanzet. De fractie van de PVV is van mening dat niet alle vragen met deze brief worden beantwoord. Door agendering als bespreekstuk kan er nu snel duidelijkheid worden gegeven.
    K1843

Advies cie. Mobiliteit d.d. 4 april 2018: de brief gaat als bespreekstuk naar PS van 18 april 2018.

Advies commissie Mobiliteit 17 januari 2018: de brief wordt geagendeerd als bespreekstuk in de commissie van 4 april 2018.

Het college informeert Provinciale Staten met deze brief over de tweede fase van de Energiedialoog, die binnen het kader van het Programma Energietransitie 2016-2019 wordt uitgevoerd. Onderdeel van de tweede fase van de Energiedialoog is de nadere uitwerking van een 'maatschappelijke tender' voor windenergie die in 2019 zou kunnen starten. De commissie wordt gevraagd om een advies aan Provinciale Staten uit te brengen over de wijze van agenderen tijdens de Statenvergadering van 18 april 2018.

K7534

Naar aanleiding van de bespreking in de commissie Mobiliteit, economie en energie op 4 april 2018 gaat de fractie van de SP bekijken welke vervolgstap opportuun is (en wanneer).

OVERIGE VOORDRACHTEN

Advies commissie Mobiliteit: de brieven gaan ter kennisname naar PS van 18 april 2018.

SLUITING