woensdag 9 oktober 2019

F.J. Paas

De besluitvorming is per agendapunt opgenomen.

Provinciale staten hebben ingestemd met het toevoegen aan de agenda onder agp. 3.d. van het agenderingsverzoek van de fracties van GroenLinks en 50PLUS.

De fracties van GroenLinks en 50PLUS hebben een verzoek tot agendering ingediend van het onderwerp 'Zienswijze Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het plan-MER Luchtruimherziening'. Als een derde van de aanwezige leden instemt met het voorstel wordt het onderwerp toegevoegd aan de agenda.

Tijdens de beraadslaging zijn 17 moties ingediend. 4 moties zijn aangenomen, 4 moties zijn ingetrokken en 9 moties zijn verworpen.

Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met de fracties van de SP, Forum voor Democratie, Groninger Belang, PVV, Partij voor het Noorden, Partij voor de Dieren en 50PLUS tegen.

Advies van de statencommissie d.d. 25 september 2019: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 9 oktober 2019.

Startdocument Regionale Energiestrategie (RES) Groningen

M071. Lokaal eigendom in Groningen
    M072. RESferendum
    M073. RES: de regio aan zet!
    M074. Stop de Rampzalige Energie Strategie
    M075. Geen Warmtenet
    M076. Geen extra Windmolens en Zonneparken
    M077. Draagvlak
    M078. Mestvergisting
    M079. Duurzaamheidscriteria biomassa
    M080. Stroomnet niet
    M081. Houdt van hout
    M082. Plussen en minnen
    M083. Behoud Groninger landbouwgrond
    M084. Draagvlak
    M085. Draagvlak (2)
    M086. Draagvlak (3)
    M087. Plussen en minnen (2)

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend die na stemming is verworpen.

Advies van het presidium d.d. 25 september 2019: Op verzoek van de fractie van Groninger Belang gaat de brief als bespreekstuk naar de statenvergadering van 9 oktober 2019, in de vorm van een motiedebat.

M088. Rol Shell naar onderzoek noordelijke toekomst

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend die vervolgens is aangehouden.

Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met algemene stemmen.

N.a.v. de statencommissie d.d. 25 september 2019: Op verzoek van de fractie van de Partij voor het Noorden gaat de brief als bespreekstuk naar de statenvergadering van 9 oktober 2019, in de vorm van een motiedebat.

Wijziging GR Havenschap Groningen Seaports

M089. Financiële risico's Groningen Seaports juridisch inperken

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend die na stemming is aangenomen.

Bij de Regeling van werkzaamheden / vaststelling agenda (agp. 2) hebben provinciale staten ingestemd met de toevoeging aan de agenda van het agenderingsverzoek van de fracties van GroenLinks en 50PLUS.

M090. Noordelijk luchtruim herzien

Advies van de statencommissie d.d. 25 september 2019: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 9 oktober 2019.

Wijziging verordening REP-SNN

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld, met een aantekening van de fractie van de Partij voor de Dieren.

Advies van de statencommissie d.d. 18 september 2019: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 9 oktober 2019.

Wensen en bedenkingen lening scheepsbouwfonds NSDF

Verzoek inlichtingen Raad van State

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissie. Voorgesteld wordt de vermelde stukken onder 5.a en 5.b. voor kennisgeving aan te nemen.

Provinciale staten hebben de notulen vastgesteld.

Voorgesteld wordt de notulen van de vergaderingen van 3 juli en 10 juli 2019 vast te stellen.