woensdag 13 maart 2019

F.J. Paas

De besluitvorming is per agendapunt opgenomen.
De agenda is gevuld aan de hand van de adviezen uit de statencommissies van 27 februari en 6 maart 2019 en het presidium van 6 maart 2019.

Provinciale staten stemmen in met het toevoegen van het onderwerp 'Geitenstop' aan de agenda van de vergadering, onder punt 3.g.

De fractie van de PvdA heeft een voorstel vreemd aan de orde van deze agenda ingediend, getiteld: Geitenstop. Als een derde van de aanwezige leden instemt met het voorstel wordt het onderwerp toegevoegd aan de agenda. De schriftelijke vragen en antwoorden waaraan wordt gerefereerd in het voorstel zijn als achtergrondinformatie opgenomen.

Tijdens de beraadslaging zijn 3 moties ingediend. Alle moties zijn na stemming verworpen.

Advies commissie Bestuur, financiƫn en veiligheid d.d. 30 januari 2019: het onderwerp gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 6 februari 2019, onder andere op verzoek van de fractie van de VVD.
    Ordevoorstel tijdens de regeling van werkzaamheden PS 8 februari 2019: Het onderwerp wordt tijdens de statenvergadering van 13 maart 2019 geagendeerd.

M463. Versnelling veiligheid
    M464. Schadevergoeding werk(t)
    M465. Afkeuring gevoerd beleid

Tijdens de beraadslaging zijn 11 moties ingediend. 4 moties zijn ingetrokken. Na stemming zijn 4 moties aangenomen en zijn 3 moties verworpen.

Advies commissie Mobiliteit/Ruimte van 27 februari 2019: Het onderwerp gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 13 maart 2019.

M466. Klimaatrechtvaardigheid
    M467. Geen dwang bij windmolens
    M468. Stop het klimaatakkoord en de RES
    M469. Volksraadpleging klimaatakkoord en energie strategie
    M470. Biomassa
    M471. Plant bomen tegen klimaatopwarming
    M472. Waterpeil omhoog in veengebied
    M473. Eiwittransitie
    M474. Plant bomen tegen klimaatopwarming (2)
    M475. Plant bomen tegen klimaatopwarming (2)
    M476. Eiwittransitie (2)

Naar aanleiding van nieuwe informatie, bij aanvang van het agendapunt verwoord door het college, heeft de fractie van de Partij voor de Dieren voorgesteld het onderwerp 'Uitbreiding camping Wedderbergen' niet tijdens deze statenvergadering te bespreken. Provinciale staten hebben hiermee ingestemd.

Advies commissie Ruimte/Mobiliteit van 27 februari 2019: Het onderwerp gaat op verzoek van de fractie van de Partij voor de Dieren als bespreekpunt naar de statenvergadering van 13 maart 2019, in de vorm van een motiedebat.
    Advies presidium 6 maart 2019: bespreking in de vorm van een volledig debat.

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend. De motie is na stemming verworpen.

Advies commissie Mobiliteit, economie en energie d.d. 23 januari 2019: de brief gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering, in de vorm van een motiedebat op verzoek van de fractie van de PVV.
    Ordevoorstel tijdens regeling van werkzaamheden PS 8 februari 2019: Het onderwerp wordt tijdens de statenvergadering van 13 maart 2019 geagendeerd.

M479. Ringen met een visie

Tijdens de beraadslaging zijn 2 moties ingediend. Na stemming is 1 motie aangenomen en is 1 motie verworpen.

In het presidium van 6 maart is afgesproken dat de aangekondigde motie van de fractie van D66 over artikel 1 van de Grondwet kan worden toegevoegd als extra bespreekpunt op de agenda van de statenvergadering van 13 maart 2019.

M482. Een inclusieve samenleving, artikel 1 in de provinciehal
    M483. Een volk dat voor tirannen zwicht

Bij de regeling van werkzaamheden hebben provinciale staten ingestemd met het toevoegen van het voorstel van de PvdA, getiteld: 'Geitenstop', aan de agenda van de vergadering.

M480. Geitenstop provincie Groningen
    M481. Minder mekkeren

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld, met een aantekening van de fracties van de PVV, Groninger Belang en de fractie Kaatee.

Advies commissie Mobiliteit/Ruimte van 27 februari 2019: Het onderwerp gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 13 maart 2019.

Aanbevelingen rekenkamerrapport Energie in transitie

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld

Afkoop beheer en onderhoud agv overdracht areaal aan Eemsmond

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld, met een aantekening van de fractie van de Partij voor de Dieren

Wensen en bedenkingen Projectvoorstel Cybersecurity Noord NL

Advies commissie Bestuur van 6 maart 2019: Het onderwerp gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 13 maart 2019.

Wadloopverordening Groningen 2019

Wijziging GR Prolander

Voorbereiding aanbesteding accountantsdiensten 2019-2022

Reglement van orde PS, burgerinitiatief, ambtelijke bijstand
  18. 4.h

Verordening rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers
  19. 4.i

Bijdrage herdenken en vieren van 75 jaar bevrijding
  20. 4.j

Advies presidium van 6 maart 2019: Het onderwerp gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 13 maart 2019.

Wijziging vergaderschema PS 2019

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande commissievergaderingen. Voorgesteld wordt de vermelde stukken onder 5.a en 5.b. voor kennisgeving aan te nemen.