Provinciale Staten

woensdag 31 mei 2023

Statenzaal

F.J. Paas / A. Schmaal

De besluitvorming is per agendapunt opgenomen. De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Agenda documenten

Besluit

De heer Scheeringa (BBB) is geïnstalleerd als statenlid vanwege het vertrek van de heer Marquart Scholtz.

De heren Winkelaar (Forum voor Democratie) en Hoogers (ChristenUnie) zijn als fractievertegenwoordiger beëdigd, zodat zij in de statencommissies het woord kunnen voeren namens hun fractie.

Bij de regeling van werkzaamheden hebben Provinciale Staten niet ingestemd met het toevoegen van het agenderingsverzoek van D66, over een onderzoek naar de handelswijze van het college in het gaswinningsdossier, aan de agenda.

Mondelinge vragen
  4. 3.a.1

Besluit

Tijdens de beraadslaging is 1 amendement en zijn 3 moties ingediend. Het amendement is met algemene stemmen aangenomen. 1 motie is ingetrokken en na stemming is 1 motie aangenomen en is 1 motie verworpen.

Het geamendeerde besluit bij het voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

Amendementen

A01. Tarief hubtaxi meerjarig gelijk aan regulier OV-tarief

Besluiten PS

Statenbesluit Zienswijze ontwerpbegroting 2023 OV-bureau Groningen Drenthe

M001. In stand houden buslijnen
    M002. In stand houden buslijnen (2)
    M003. Wat zijn de mensen in de provincie waard?
  5. 3.a.2

Besluit

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend. Na stemming is de motie aangenomen.

M004. De grens is bereikt
  7. 3.c

Besluit

Tijdens de beraadslaging zijn 2 amendementen en 1 motie ingediend. Na stemming is 1 amendement aangenomen en 1 amendement is verworpen. De motie is aangehouden.

Het geamendeerde besluit bij het voorstel is verworpen. (19 voor / 21 tegen)
    Voor: BBB, Groninger Belang, PVV, CDA, Partij vóór het Noorden en Forum voor Democratie.
    Tegen: PvdA, GroenLinks, ChristenUnie, VVD, SP, D66, Partij voor de Dieren en Volt.

Amendementen

A02. Geen politiek in aanbevelingen rekenkamer
    A03. Niet automatisch en dwingend voorschrijven van extern onderzoek en MKBA

M005. Consequenties bevindingen rekenkameronderzoek GAE
    Hamerstukken

Ingekomen brieven

Besluit

Provinciale Staten hebben conform het advies besloten.
    De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.a voor kennisgeving aan te nemen.

Besluit

Provinciale Staten hebben conform het advies besloten.
    De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.b voor kennisgeving aan te nemen.

Besluit

Provinciale Staten hebben de verslagen van de vergaderingen van 17 en 26 april 2023 vastgesteld.