woensdag 27 september 2023

F.J. Paas

De besluitvorming is per agendapunt opgenomen. De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

De voorzitter van Provinciale Staten heeft de volgende fractievertegenwoordigers beëdigd, zodat zij in de statencommissies het woord kunnen voeren namens hun fractie:
    Dhr. Van Mannekes, namens Groninger Belang;
    Dhr. Hiemstra, namens de VVD;
    Mevr. Oudman, namens de ChristenUnie.

De fractie van de Partij vóór het Noorden heeft vragen gesteld over de rol van Provinciale Staten naar aanleiding van de bijeenkomst van het Nationaal Programma Groningen voor raden en Staten d.d.  20 september 2023.
    Het college heeft de vragen beantwoord.

Tijdens de beraadslaging zijn 1 amendement en 3 moties ingediend. De moties zijn ingetrokken/aangehouden. Het amendement is na stemming aangenomen.
    Het geamendeerde besluit bij het voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

Amendementen

A.08. Overbodige aanbeveling

Statenbesluit Aanbevelingen NRK - Natuurcompensatie

M049. Creatief boekhouden binnen de wet
    M050. Duidelijke randvoorwaarden en steekproeven
    M051. Natuurcompensatie vooraf

Tijdens de beraadslaging zijn 5 moties ingediend. 1 motie is ingetrokken en na stemming zijn 4 moties verworpen.

M052. Ieder uur een snelle trein van Amsterdam naar Berlijn over de Wunderline
    M053. Raad en Staten van Groningen op dezelfde Wunderline trein
    M054. Meines, Holla en Partners eruit en de Wunderline volledig naar het SNN
    M055. Vóór 2035 meer treinen over de Wunderline
    M056. Raad en Staten van Groningen op dezelfde Wunderline trein (2)

Tijdens de beraadslaging zijn 3 moties ingediend. 2 moties zijn aangehouden en na stemming is 1 motie aangenomen.

M057. Kader Noordelijke verkenning
    M058. Overbruggingsfinanciering wildopvangcentra
    M059. Kader Noordelijke verkenning

Het besluit bij het voorstel is aangenomen.
    Tegen: GroenLinks, Partij voor de Dieren, Forum voor Democratie en lid A. Bakker (SP)

Statenbesluit Herintroductie spreektijd - Wijziging Reglement van orde

Het besluit bij het voorstel is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld.

Statenbesluit Aanbevelingen NRK - Duurzaamheid in het landbouwbeleid

Het besluit bij het voorstel is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld.

Statenbesluit Voorlopig doelvermogen stortplaats Stainkoeln 3

Provinciale Staten hebben conform het advies besloten. De onder 5a en 5b vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken voor kennisgeving aan te nemen.

Provinciale Staten hebben het verslag van de vergaderingen van 28 juni, 5 juli en 19 juli 2023 vastgesteld.