woensdag 5 juni 2024

F.J. Paas / R.W. de Wit

De besluitvorming is per agendapunt in de toelichting opgenomen. De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Provinciale Staten hebben ingestemd met de toevoeging aan de agenda van de agenderingsverzoeken 'Pauzeknop Gebiedsprocessen TLG' (agp. 2.c) en 'Hyperscale datacenters Oostpolder' (agp. 2.d)

Tijdens de beraadslaging zijn 6 moties ingediend. 3 moties zijn ingetrokken, 1 motie is aangehouden. Na stemming is 1 motie verworpen en 1 motie aangenomen.

M113. Zonnepanelen op openbare parkeerplaatsen in Groningen
    M114. Duurzame opslag
    M115. Geen kerncentrale in provincie Groningen
    M116. Maak Middenmolens Mogelijk
    M117. Geen kerncentrale in de Eemshaven
    M118. Geen kerncentrale in de provincie Groningen

Tijdens de statencommissie van 15 mei jl. is toegezegd de definitie van leefbaarheid, zoals opgenomen in het ontwerpbesluit, aan te passen. Deze aanpassing is via een gele arcering zichtbaar in bijgevoegde documenten. De originele stukken zijn terug te vinden bij de statencommissie van 15 mei 2024.

Tijdens de beraadslaging zijn 3 amendementen ingediend. 1 amendement is ingetrokken. Na stemming is 1 amendement verworpen en 1 amendement aangenomen.
    Het geamendeerde besluit bij het voorstel is met algemene stemmen vastgesteld.

Amendementen

A20. Visie inwoners op leefbaarheid is van belang
    A21. Essentiële waarden
    A22. Essentiële waarden (2)

Statenbesluit Opbouw Leefbaarheidsvisie

Tijdens de beraadslaging zijn 3 moties ingediend. 2 moties zijn aangehouden. Na stemming is 1 motie met algemene stemmen aangenomen.

M119. Heldere doelstellingen als basis voor de voortzetting van de gebiedsprocessen
    M120. Behoud het Transitiefonds
    M121. Wel knaken voor taken

Tijdens de beraadslaging zijn 2 moties ingediend. 1 motie is aangehouden. Na stemming is 1 motie verworpen.

M122. Alsnog geen plek voor (hyperscale) datacenters in de Oostpolder
    M123. Motie van afkeuring

Het college de mondelinge vragen van de fractie van het CDA beantwoord over het vertrek van de algemeen directeur van de NCG.

Het statenvoorstel is op verzoek van het college aangepast. De aanpassing is via een gele arcering zichtbaar gemaakt en tevens is een separate toelichting aan de stukken toegevoegd. De originele stukken zijn terug te vinden bij de statencommissie van 15 mei 2024.

Het besluit bij het voorstel is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld.

Statenbesluit No-regret maatregelen De Blauwe Roos

Het besluit bij het voorstel is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld.

Statenbesluit Onderzoeksverordening Provinciale Staten van Groningen

Ingekomen brieven

Provinciale Staten hebben de ingekomen brieven voor kennisgeving aangenomen.

Brieven van derden
  17. 5.b.00

De petitie is betrokken bij de beraadslaging onder agp. 2.a. en daarna voor kennisgeving aangenomen.

18. 5.b.01

De motie is betrokken bij de beraadslaging onder agp. 2.a. en daarna voor kennisgeving aangenomen.

19. 5.b.02

Provinciale Staten hebben de ingekomen brieven voor kennisgeving aangenomen.

Provinciale Staten hebben het verslag van de vergaderingen van 3 april en 24 april 2024 vastgesteld.