woensdag 22 april 2020

Deze statencommissie vindt zonder fysieke bijeenkomst plaats vanwege de beperkende maatregelen i.v.m. het coronavirus. De geagendeerde onderwerpen worden vanaf 22 april 2020 via een vraag- en antwoordronde tussen PS en GS behandeld.
Op 15 mei zijn t.a.v. de agendapunten A.04 t/m A.13 de antwoorden van GS op de gestelde vragen per onderwerp als bijlage opgenomen. De antwoorden op de agendapunten A.01 t/m A.04 zijn op 19 mei toegevoegd. Het vervolgtraject is besproken in het presidium van 20 en 27 mei. Zie de toelichting per agendapunt.

De statencommissie brengt advies uit aan provinciale staten over de onder agendapunt A geagendeerde onderwerpen. In deze schriftelijke variant van de statencommissie vindt de behandeling plaats via een vraag- en antwoordronde tussen provinciale staten en gedeputeerde staten. De statenleden krijgen twee weken de tijd voor het rechtstreeks stellen van hun technische vragen aan de ambtenaren en vervolgens het opstellen van de reactie en eventuele vragen aan het college. Vervolgens heeft het college twee weken gelegenheid voor de beantwoording. Indien noodzakelijk volgt een tweede ronde, vergelijkbaar met de tweede debattermijn in een reguliere statencommissievergadering. Op basis hiervan kan worden bepaald of het onderwerp als bespreekpunt of als hamerstuk verder gaat naar de statenvergadering.

Hoe wordt de voortgang inzichtelijk gemaakt?
    Per agendapunt wordt in de toelichting aangegeven in welke fase de behandeling zich bevindt. Ook worden bijlagen aan het agendapunt toegevoegd en aangevuld gedurende het proces. Een voorbeeld:

• Statenfracties kunnen tot 6 mei 2020 per email reageren op en vragen stellen over de voordracht.
    • De reacties en vragen van de statenfracties zijn op 7 mei als bijlage opgenomen bij het agendapunt.
    • E-mail van een inwoner is als bijlage opgenomen.
    • De antwoorden van GS d.d. xx-xx op de gestelde vragen zijn bijgevoegd.
    • (Eventueel tweede vraag- en antwoordronde).
    • Advies statencommissie d.d. xx-xx :.....

Via de website van de provincie zijn de individuele contactgegevens van statenleden beschikbaar, zowel de e-mailadressen als telefoonnummers. Staat er een onderwerp tussen waarover u uw mening wilt geven? Neem contact op met een van de statenleden. Ook is het mogelijk om een e-mail aan alle statenleden tegelijk te sturen. Uw e-mail wordt geanonimiseerd opgenomen bij het betreffende agendapunt. https://www.provinciegroningen.nl/contact/contact-met-provinciale-staten/

- Statenfracties kunnen tot 29 april 2020 schriftelijk reageren op de inhoud van brief en de bijlagen. Het college kan de inbreng van de staten meenemen in het regioadvies dat uiterlijk 12 mei wordt uitgebracht aan de minister van Economische Zaken en Klimaat.
    - De inbreng van de Statenfracties is als bijlage opgenomen. Publicatie bijlage 30 april.
    proces:
    De eerste stap  in het proces om de te komen tot een vaststellingsbesluit gaswinning is de mogelijkheid van het uitbrengen van een advies van overheden op een nieuw te nemen vaststellingsbesluit.
    Daarna volgt in juni een ontwerp vaststellingsbesluit van de minister waarop een zienswijze kan worden ingediend.
    Als laatste volgt het vaststellingsbesluit, waartegen beroep kan worden ingesteld.
    Zie ook de procesbrief onder A.5 op deze agenda.

- Statenfracties kunnen tot 6 mei reageren op en vragen stellen over de voordracht.
    - De reacties en vragen van de statenleden zijn als bijlage opgenomen. publicatie 7 mei.
    - Op 8 mei is de rapportage van de accountant, inclusief de reactie van het college, toegevoegd aan het agendapunt.
    - De antwoorden van GS op de vragen van de Statenfracties zijn als bijlage opgenomen. Publicatie op19 mei.
    - Presidium 20 mei 2020: de voordracht gaat naar een extra Statenvergadering op 10 juni 2020.
    - definitieve rapportage accountant toegevoegd op 25 mei.

- Emails van inwoners als bijlage opgenomen
    - Presidium 27 mei: de voordracht wordt een hamerstuk in de Statenvergadering van 10 juni.

7. A.02.aa

- Statenfracties kunnen tot 6 mei reageren op en vragen stellen over de brief.
    - Presidium 27 mei: de brief wordt als bespreekstuk geagendeerd voor de Statenvergadering van 1 juli.

- Zie ook agendapunt 4.
    - Statenfracties kunnen tot 6 mei reageren op en vragen stellen over de brief.
    - De reacties en vragen van de statenleden zijn als bijlage opgenomen. Publicatie 7 mei.
    - Presidium 3 juni:

- Statenfracties kunnen tot 6 mei reageren op en vragen stellen over de brief.
    - De antwoorden van GS op de vragen van de Statenfracties zijn als bijlage opgenomen. Publicatie op 15 mei.
    - Presidium 20 mei: de brief gaat ter kennisname naar de agenda van de Statenvergadering van 27 mei.

-Attendering: Op pagina 9 van de voordracht worden de staten uitgenodigd om met de behandeling van deze voordracht mee te denken over hoe de exploitatie van het OV (bus) na 2021 financierbaar blijft zonder dat dit ten koste gaat van de ambities en uitgangpunten. Er worden drie mogelijke denkrichtingen opgesomd.
    - Presidium 20 mei: de voordracht gaat als hamerstuk naar de Statenvergadering van 27 mei.

- De vragen van de statenleden zijn als bijlage opgenomen. publicatie 7 mei.
    - de antwoorden zijn als bijlage opgenomen. publicatie 26 mei.

14. D.01.a

15. D.05.a