woensdag 2 december 2020

Miesen/Visser

De vergadering is live gestreamd via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststelling agenda/spreektijdregeling
    Vragen over ingekomen brieven

Antwoorden op rondvraag en schriftelijke mededelingen GS
  6. 5.1

7. 5.2

Nieuws uit verbonden partijen

Advies statencommissie 2 december: het onderwerp gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 16 december 2020.

De Noordelijke Rekenkamer heeft met het onderzoek teruggeblikt op de duurzaamheid in het landbouwbeleid van de provincie in de afgelopen jaren. Met deze voordracht wordt voorgesteld om alle aanbevelingen van de NRK over te nemen en het college opdracht te geven de opvolging van de aan GS gerichte aanbevelingen te borgen via het monitoringsysteem. Alleen in de vorm van een aangenomen amendement tijdens de statenvergadering kan één of kunnen meerdere aanbevelingen uit het ontwerpbesluit worden geamendeerd. In het programma duurzame landbouw (volgende agendapunt) is reeds een aantal aanbevelingen verwerkt.

Advies statencommissie 2 december: het onderwerp gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 16 december 2020.

Het programma duurzame landbouw 2020-2024 is een vervolg op het programma 2017-2020. Het programma is gebaseerd op een voorzetting van bestaand beleid en past binnen de huidige Omgevingsvisie en -verordening 2016-2020, door provinciale staten vastgesteld in juni 2016. Agendering van deze brief geeft provinciale staten de gelegenheid om actief te toetsen of het programma binnen de eerder vastgestelde kaders past.
    Ondertussen wordt gewerkt aan een nieuwe landbouwvisie, als een van de bouwstenen voor de nieuwe Omgevingsvisie. In het voorliggende programma duurzame landbouw is tevens een doorvertaling verwerkt van een aantal aanbevelingen van de Noordelijke Rekenkamer. (zie agp. A.01). De vaststelling van het programma duurzame landbouw is een bevoegdheid van het college. Provinciale staten ontvangen het programma ter informatie.

12. A.03.1

Het project 'De Skieding' voorziet in het opwaarderen van de N358 tussen de A7 en Surhuisterveen. Met de voordracht worden de Groningse staten gevraagd het provinciaal inpassingsplan 'De Skieding' vast te stellen voor dat deel van de weg en de maatregelen die op Gronings grondgebied komen te liggen. Voor het deel van de weg dat op Fries grondgebied ligt stellen de Friese staten het inpassingsplan vast. De provincie Fryslân is initiatiefnemer van het project en eigenaar en beheerder van de weg. In een bestuursovereenkomst met de provincie Fryslân zijn afspraken gemaakt over rol- en taakverdeling en financiële aspecten. Dit betekent onder meer dat provinciale staten van Groningen geen exploitatieplan bij dit inpassingsplan hoeven vaststellen.

Bijlagen

Advies statencommissie 2 december: het onderwerp gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 16 december 2020.

Conform afspraak in het presidium van 4 november is op verzoek van de fractie van het CDA de zorgelijke staat van de financiën bij diverse Groningse gemeenten als onderwerp aan de agenda van deze statencommissie toegevoegd.
    Het toezicht op de financiële positie van gemeenten is een provinciale taak gebaseerd op de Gemeentewet (artt. 186-215). Hiermee wordt beoogd een gezonde financiële situatie bij gemeenten te bevorderen. De uitvoering van het toezicht is belegd bij gedeputeerde staten.

14. A.05.a

Advies statencommissie 2 december: de brief gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 16 december 2020.

In de brief staat vermeld dat het dagelijks bestuur van het OV-bureau de tarieven op 26 november definitief wenst vast te stellen. Het college vraagt aan provinciale staten om vóór deze datum eventuele opmerkingen mee te geven. Aangezien de statencommissie pas op 2 december plaatsvindt is in overleg met het presidium een schriftelijke ronde gestart over deze brief.

Statenleden hebben de gelegenheid gehad opmerkingen of vragen over de brief via de statengriffie kenbaar te maken. De griffie heeft de gebundelde inbreng doorgegeven aan het college en het college kan op 2 december een terugkoppeling geven tijdens de bespreking in de statencommissie.

15. A.05.b

Ter informatie ontvangen provinciale staten de vastgestelde regionale treintarieven voor 2021. Op basis van de Wet personenvervoer is het college bevoegd de tarieven vast te stellen. Agendering van deze brief over de treintarieven wordt samengenomen met de bespreking van de bustarieven 2021. Zie agp. 5.a.

Advies statencommissie 2 december: het procesvoorstel gaat voor een nadere uitwerking naar de agenda van het presidium van 9 december 2020. Het procesvoorstel gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 16 december 2020.

Agendering van de Aanpak Ring Zuid in deze statencommissie vloeit voort uit de bespreking van het onderwerp in de statenvergadering van 18 november jl.. Op 18 november 2020 is afgesproken dat een klein gezelschap uit de staten zich zou buigen over de mogelijke oplossingsrichtingen om als staten meer grip te krijgen op het dossier Ring Zuid en meer in positie te komen als kadersteller en controleur bij de uitvoering van dit grote en langjarige infrastructurele project. De statenleden Bakker, Frenay, Van der Laan en De Wit hebben de mogelijkheden verkend en op 27 november 2020 het resultaat van hun verkenningen opgeleverd. In de commissievergadering zullen zij een toelichting geven op hun procesvoorstel, waarna er gelegenheid is voor het stellen van vragen. Op advies van de commissie kan het procesvoorstel vervolgens worden geagendeerd in het presidium van 9 december 2020 met het verzoek om te bezien wanneer de verschillende processtappen in het voorstel in gang worden gezet.

17. B
    BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  18. B.02

19. B.07

20. B.08

BRIEVEN VAN DERDEN (inwoners / organisaties / andere overheden e.d.)
  22. DD.01.a

23. DD.03.a