woensdag 24 juni 2020

Videovergadering

Videovergadering statencommissie.
 Wilt u via de videoverbinding live inspreken? Meld u dan zo spoedig mogelijk aan bij de statengriffie via 0503164458 of via statengriffie@provinciegroningen.nl.
De commissie wordt live gestreamd via: https://groningen.stateninformatie.nl/

Opening/ mededelingen
    Vaststellen van de agenda

- De brieven van GS van 10 maart en 27 maart over corona waren geagendeerd voor de commissie (per email) van 9 april. De vragen en antwoorden uit de eerste ronde van de commissie van 9 april, en een aanvullend overzicht van GS met acties en maatregelen t/m 22 april, zijn opgenomen bij de brieven (zie 3.b).
    - Het college is gevraagd om de staten schriftelijk te informeren en een overall blik te geven op de coronacrisis en de sociaal economische gevolgen hiervan voor de provincie in deze college /statenperiode. De brief van GS van 5 juni over de gevolgen van de coronacrisis is opgenomen onder 3.a.
    - Op verzoek van de PVV wordt het SEO onderzoek, naar de impact van de coronacrisis op de economie van de provincie Groningen en de regio Groningen-Assen, betrokken bij het debat in de commissie op 24 juni 2020 (zie 3.c)

- De behandeling van de brief van GS van 11 maart 2020 over het uitvoeringsprogramma Leefbaarheid is gestart met een presentatie op 20 mei over de resultaten van het onderzoek door CMO/STAMM naar de effecten van de coronacrisis (m.b.t. het uitvoeringsprogramma leefbaarheid).
    - De brief is vervolgens geagendeerd voor de commissie (per email) van 20 mei 2020. Statenfracties konden tot 3 juni reageren op en vragen stellen over de brief. De reacties en vragen van statenleden zijn als bijlage opgenomen onder 4.a.
    - De reactie van het college op de eerste ronde van de commissie van 20 mei wordt verwacht op 16 juni en kan worden meegenomen in het debat in de commissie.

•bespreking in de commissie vindt plaats in één termijn.
    •Procedure schriftelijke ronde:                                                                                                                                                    Met het verschijnen van de voordracht start op woensdag 10 juni 2020 een schriftelijke ronde voor technische vragen. Fracties zijn in de gelegenheid om uiterlijk dinsdag 16 juni om 10.00 uur technische vragen stellen via statengriffie@provinciegroningen.nl. Deze vragen worden vervolgens op vrijdag 19 juni ambtelijk beantwoord

- Op 12 mei heeft GS een advies uitgebracht aan de minister van EZK ten behoeve van het vaststellingsbesluit Groningenveld voor het gasjaar 2020/2021. Via de commissie van 22 april konden fracties input meegeven aan GS voor het opstellen van dit advies.
    - Op vrijdag 19 juni publiceert de minister van EZK het ontwerp-vaststellingsbesluit.
    - Tijdens de commissievergadering van 24 juni kunnen de leden van PS op basis van dit ontwerpbesluit input meegeven aan GS voor een regionale zienswijze.
    - Fracties kunnen tot maandag 22 juni 10.00 uur concrete vragen aan GS alvast per mail indienen bij de griffie. Deze vragen kunnen in de commissie van 24 juni door GS worden beantwoord.