woensdag 9 december 2020

J.H. Mastenbroek/A.J. Nolles

Voorlopige agenda.
De vergadering wordt live gestreamd via https://groningen.stateninformatie.nl

Vaststellen agenda/ spreektijdvoorstel
    Bespreekstukken

De accountant van de provincie Groningen, EY, heeft als opdracht de Jaarrekening 2020 te controleren. In het kader van de controleopdracht geven Provinciale Staten jaarlijks nadere aanwijzingen aan de accountant. De voordracht van GS strekt ertoe de accountant bij de controle van de jaarrekening 2020 deze nadere aanwijzingen te geven over de reikwijdte van de rechtmatigheidstoets, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapportagetoleranties.

De bespreking in de commissie bestaat uit twee onderdelen. Eerst een gesprek met de accountant over de invulling van de controleopdracht.
    Dit is ook het moment om de accountant specifieke aandachtspunten meegeven bij de controle van de jaarrekening 2020 en de daarbij te hanteren rapporteringstoleranties. Aan de specifieke onderwerpen die de Staten meegeven besteedt de accountant vervolgens in de controle en rapportering meer aandacht dan noodzakelijk zou zijn voor de reguliere jaarrekeningcontrole. Uitgangspunt daarbij is een beoordeling op hoofdlijnen, zodat Provinciale Staten vanuit haar controlerende taak kan bepalen of nader onderzoek naar deze onderwerpen gewenst is.

Na dit onderdeel kunnen de fracties met elkaar en met GS van gedachten wisselen over het voorstel van GS. Aan het einde van de bespreking in de commissie over de voordracht brengt de commissie een advies uit of deze als hamerstuk of als bespreekstuk naar de Statenvergadering gaat.

5. A.01.a
    Gesprek met de accountant

In de provinciewet is voorgeschreven dat Provinciale Staten een verordening vaststellen over het financiële beleid, het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie. Met de financiële verordening stellen Provinciale Staten regels vast die de uitoefening van de kaderstellende en controlerende taken van Provinciale Staten op financieel gebied mogelijk moeten maken. Provinciale Staten geven in de verordening aan binnen welke financieel-administratieve kaders het college - naast de Provinciewet en het BBV - bestuurt. De verordening dient om de kwaliteit van de financiële functie te waarborgen, zodat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.

Voor de advisering over bezwaarschriften, beroepschriften en klachten is een onafhankelijke externe commissie ingesteld. In de Regeling commissie rechtsbescherming zijn de instelling, werkwijze en bevoegdheden van de commissie vastgelegd. Het college stelt voor de huidige Regeling uit 2015 aan te passen aan nieuwe wetgeving en (gewenste) praktijk. In de commissie kunt u de voorgestelde wijzigingen met elkaar en met het college bespreken. Aan het eind van de bespreking brengt de commissie een advies uit over de wijze van agendering van de voordracht in de vergadering van Provinciale Staten (hamerstuk of bespreekstuk).

Het college stelt voor de tarieven voor de leges met ingang van 1 januari 2021 te wijzigen. Bij de Kadernota is besloten om de tarieven voor de leges te verhogen met de consumentenprijsindex. Deze komt over 2020 uit op 1,6%. Die aanpassing is verwerkt in de nu voorliggende tarieftabel bij de legesverordening. In de commissie kunt u van gedachten wisselen over de voorgestelde hoogte van de leges. Aan het eind van de bespreking van het onderwerp brengt de commissie een advies uit over de wijze van agendering van de voordracht in de vergadering van Provinciale Staten (hamerstuk of bespreekstuk).
    Toelichting:
    De inkomsten van de provincie bestaan voor een deel uit leges. Deze kunnen op grond van artikel 223 van de Provinciewet worden geheven voor het verstrekken van bepaalde diensten door de Provincie. Leges zijn een vorm van provinciale belastingen en betreffen een vergoeding voor de kosten die de provincie heeft gemaakt ten behoeve van bepaalde dienstverlening. In artikel 220 van de Provinciewet is bepaald dat Provinciale Staten besluiten tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van een provinciale belasting door het vaststellen van een belastingverordening.

Jaarlijks dienen Provinciale Staten het tarief van de nazorgheffing voor stortplaatsen vast te stellen. In de commissie kunt u van gedachten wisselen over het voorstel van het college voor het tarief 2021. Aan het eind van de bespreking van het onderwerp brengt de commissie een advies uit over de wijze van agendering van de voordracht in de vergadering van Provinciale Staten (hamerstuk of bespreekstuk).

10. A.06.a

Agendering van het uitvoeringsprogramma Cultuur in de commissie geeft u de mogelijkheid om te toetsen of het uitvoeringsprogramma Cultuur 2021-2024 binnen de eerder vastgestelde kaders valt. Deze kaders zijn in november 2019 door Provinciale Staten vastgesteld in het Strategisch Beleidskader cultuur.

Het adviesrapport Op steviger grond van de Kunstraad Groningen is online te raadplegen op www.kunstraadgroningen.nl.