woensdag 18 november 2020

Videovergadering

F.J. Paas

De besluitvorming van de vergadering van 18 november is per agendapunt opgenomen.

De vergadering is terug te kijken via: https://groningen.stateninformatie.nl/
Beraadslagingen overdag en stemmingen 's avonds.

Provinciale staten hebben niet ingestemd met het toevoegen van het agenderingsverzoek aan de agenda.

Agenderingsverzoek van de fractie van Forum voor Democratie: Bibliotheken als bewaker van publieke waarden.
    Als tenminste een derde van de statenleden in de vergadering instemt met het voorstel wordt het onderwerp toegevoegd aan de agenda.

Tijdens de beraadslaging zijn bij dit onderwerp 12 moties ingediend. Na stemming zijn 6 moties aangenomen en 6 moties verworpen.

PS 11 november: de behandeling van het onderwerp wordt opgeschoven naar de statenvergadering van 18 november 2020.
    Advies statencommissie 28 oktober: het onderwerp gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 11 november 2020.

M241. Meer ruimte voor innovatie landbouw
    M242. Oplossen PAS-problematiek
    M243. Loket registratie stikstof
    M244. Dwing boeren niet tot stoppen
    M245. Extern Salderen uitstellen
    M246. Stop op Natura 2000
    M247. Beter goede buren dan verre vrienden
    M248. Handhaven_tweejaarstermijn_PAS
    M249. Opkoopregeling_onbenutte_stikstofruimte
    M250. Financieringsarrangement
    M251. Extra eisen in de koelkast stallen
    M252. Financiële buffer Extern Salderen

Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met hoofdelijke stemming: 33 stemmen voor en 8 stemmen tegen.

Advies presidium 4 november: de voordracht gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 11 november 2020.

Statenbesluit Wensen en bedenkingen Warmtetransitiecentrum Groningen

Tijdens de beraadslaging zijn 2 amendementen ingediend die beide na stemming zijn verworpen.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met hoofdelijke stemming: 38 stemmen voor en 3 stemmen tegen.

Amendementen

A10. Dubbele_Dijk_kweek_dieren
    A11. Dubbele_Dijk_natuurbestemming_zuid

Statenbesluit Inpassingsplan dubbele dijk
  7. 3.d.1

Tijdens de beraadslaging zijn bij dit onderwerp 2 moties ingediend. Na stemming is 1 motie aangenomen en is 1 motie verworpen.

Advies statencommissie 4 november: de brief gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 11 november 2020, in de vorm van een motiedebat (SP/PvhN).

M253. Sluiting ESD
    M254. Uitstoot binnen de grenzen

Tijdens de beraadslaging is bij dit onderwerp1 motie ingediend. De motie is aangehouden.

Advies presidium: het onderwerp wordt toegevoegd aan de agenda van de statenvergadering van 18 november 2020.

M255. Uit de ban van de Ring