woensdag 1 juli 2020

Videovergadering

F.J. Paas / J.H. Mastenbroek

De besluitvorming is per agendapunt opgenomen.
De vergadering is live gestreamd via: https://groningen.stateninformatie.nl/

De heer Baldew (PvdA) is geïnstalleerd als statenlid, als opvolger van de heer Engelkens.

Provinciale staten hebben ingestemd met het toevoegen van het agenderingsverzoek aan de agenda van de videovergadering van 1 juli 2020.

Agenderingsverzoek van GroenLinks, PvdA en Partij voor de Dieren: Een inclusieve provincie.
    Als een derde van de aanwezige leden instemt met het voorstel wordt het onderwerp toegevoegd aan de agenda.

Tijdens de beraadslaging zijn 3 moties ingediend. Na stemming is 1 motie aangenomen en zijn 2 moties verworpen.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met hoofdelijke stemming: 32 stemmen voor en 9 stemmen tegen.

Advies statencommissie 24 juni 2020: de voordracht gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 1 juli 2020.

Statenbesluit Kadernota 2020

M177. Economische industrietafel Oost-Groningen
    M178. Klimaatparagraaf
    M179. Onderzoek niet onontkoombaar

Tijdens de beraadslaging zijn 2 moties ingediend die na stemming zijn verworpen.

Advies statencommissie 22 april / presidium 27 mei 2020: het onderwerp gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 1 juli 2020.

M180. GS wijst PS de weg!
    M181. Luizen in de pels

Tijdens de beraadslaging zijn 3 moties ingediend die na stemming zijn verworpen.

Advies statencommissie 24 juni 2020: het onderwerp gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 1 juli 2020.

M182. Regionale differentiatie
    M183. Heroverweeg de Coronawet
    M184. Toekomstbeeld regionalisering economie

Tijdens de beraadslaging zijn 4 moties ingediend. Na stemming zijn 2 moties aangenomen en zijn 2 moties verworpen.

Advies statencommissie 17 juni 2020: het onderwerp gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 1 juli 2020.

M185. Corridor
    M186. Belangen landbouw
    M187. Oost, niet west, voor de Waddenzee het best
    M188. Bescherming Waddennatuur

Tijdens de beraadslaging zijn 3 moties ingediend die na stemming zijn verworpen.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met hoofdelijke stemming: 35 stemmen voor en 5 stemmen tegen. De fractie van de Partij voor het Noorden heeft een stemverklaring bij het besluit afgegeven.

Statenbesluit Zienswijze Winningsplan-2018 Nedmag

M189. Stoppen nu het nog kan
    M190. Minder zout in de wond
    M191. Sluiting put TR9

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend die na stemming is verworpen.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met hoofdelijke stemming: 32 stemmen voor en 8 stemmen tegen. De fracties van Groninger Belang, PVV, Partij voor het Noorden en de Partij voor de Dieren hebben hebben een stemverklaring bij het besluit afgegeven.

Statenbesluit Zienswijze ontwerp-vaststellingsbesluit gasjaar 2020-2021

M192. Gas en bouwnorm

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend. De motie is aangehouden.

Provinciale staten hebben bij de regeling van werkzaamheden ingestemd met het toevoegen van het onderwerp aan de agenda.

M193. Op weg naar een inclusieve provincie

Advies statencommissie/presidium: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 1 juli 2020.

Statenbesluit Doorgaande routes Leens, UIrum en Wehe-den Hoorn

Statenbesluit Zienswijze begroting Noordelijke Rekenkamer

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld, met een aantekening van de fractie van Forum voor Democratie.

Statenbesluit Gewijzigd vergaderschema PS

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies van mei en juni. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.a en b voor kennisgeving aan te nemen.