Provinciale Staten

woensdag 2 februari 2022

F.J. Paas

De besluitvorming is per agendapunt opgenomen.

Agenda documenten

Besluit

In de ontstane vacature na de benoeming van mevrouw M.K. van Hoorn (GroenLinks) tot lid van gedeputeerde staten op 26 januari 2022 is mevrouw R.C. ten Veen (GroenLinks) toegelaten en beëdigd als lid van provinciale staten.

Besluit

Provinciale staten hebben ingestemd met het toevoegen van de agenderingsverzoeken aan de agenda van de vergadering van 2 februari 2022.

Agenderingsverzoek van het CDA en andere fracties: Behoud Kinderhartcentrum UMCG;
    Agenderingsverzoek PVV: Klimaatbeleid.
    Als een derde van de aanwezige leden instemt met het voorstel wordt het onderwerp toegevoegd aan de agenda.

Besluit

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp zijn 2 amendementen ingediend. Beide amendementen zijn na stemming verworpen.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met hoofdelijke stemming:
    25 stemmen voor en 18 stemmen tegen.

Advies statenvergadering 15 december 2021: de bespreking van de voordracht schuift door naar de statenvergadering van 2 februari 2022.

Amendementen

A28. Kiesrecht referendum vanaf 16 jaar
    A29. Referenda voor de hele provincie

Titel
    Statenbesluit Initiatiefvoorstel SP - Referendumverordening provincie Groningen 2021
  6. 3.c

Besluit

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp zijn 2 moties ingediend die beide na stemming zijn verworpen.
    De besluiten bij de voordrachten zijn vastgesteld met hoofdelijke stemming:
    32 stemmen voor en 11 stemmen tegen.

Advies statencommissie 26 januari: de voordrachten gaan als bespreekstuk naar de statenvergadering van 2 februari 2022.

Statenbesluit Actualisatie Omgevingsverordening provincie Groningen 2021
    Statenbesluit Actualisatie Omgevingsvisie provincie Groningen 2021

M371. Beter beheer voor Middag Humsterland
    M372. Van sloot naar slotgracht Middag Humsterland
  7. 3.d

Besluit

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp zijn 3 moties ingediend. 1 motie is ingetrokken. Na stemming is 1 motie aangenomen en is 1 motie verworpen.

Advies statencommissie 26 januari: de brief gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 2 februari 2022.

M373. Provinciaal handelingsperspectief vermindering dieraantallen
    M374. Uit de stikstofcrisis
    M375. Uit de stikstofcrisis (2)
  8. 3.e

Besluit

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp is 1 motie ingediend die na stemming is aangenomen.

Provinciale staten hebben bij de regeling van werkzaamheden ingestemd met het toevoegen van het onderwerp aan de agenda.

M376. Voorkom sluiting kinderhartchirurgie
  9. 3.f

Besluit

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp is 1 motie ingediend die na stemming is verworpen.

M377. Er begint een realistische wind te waaien
    Hamerstukken

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld.

Advies statencommissie 19 januari: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 2 februari 2022.

Titel
    Statenbesluit Opname- en acceptatiebesluit project 'doorfietsroute Zuidlaren-Haren(-Groningen)'

Besluit

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld, met een aantekening van de fracties van BVNL en Ons Groningen.

Advies statencommissie 26 januari: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 2 februari 2022.

Statenbesluit Wensen en bedenkingen financiering Shine medical Veendam
  13. 4.c

Besluit

Voor de aanwijzing van een lid en plaatsvervangend lid van het AB Waddenfonds wordt de procedure voor een schriftelijke stemming per brief opgestart.

14. 4.d

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld.

Advies presidium 26 januari: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 2 februari 2022.

Titel
    Statenbesluit Eenmalige verhoging van de maximale reserve fracties
  15. 4.e

Statenbesluit Correctie benoeming leden auditcommissie
    Ingekomen brieven

Besluit

Provinciale staten hebben conform het advies besloten.

De in het overzicht vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.a voor kennisgeving aan te nemen.

18. 5.a.01

Besluit

De brief is voor kennisgeving aangenomen.

Besluit

Provinciale staten hebben conform het advies besloten.

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.b voor kennisgeving aan te nemen.