woensdag 14 december 2022

F.J. Paas / R. Visser

De besluitvorming is per agendapunt opgenomen.
De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Opening / mededelingen / regeling van werkzaamheden / vaststelling agenda

Statenlid dhr. Zwart (Partij voor het Noorden) heeft mondelinge vragen gesteld aan het college over het faillissement van een aannemer die deel uitmaakt van de combinatie Herepoort (Aanpak Ring Zuid). Het college heeft de vragen ter vergadering beantwoord.

Statenlid dhr. Marquart Scholtz (Ons Groningen) heeft mondelinge vragen gesteld aan het college over de noodopvang van asielzoekers in Zoutkamp. Het college heeft toegezegd schriftelijk te reageren.

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend. De motie is met algemene stemmen aangenomen.

M460. Besluit kinderhartchirurgie moet definitief van tafel

Tijdens de beraadslaging zijn 4 moties ingediend, waarvan 1 motie is ingetrokken. Na stemming is 1 motie aangenomen en zijn 2 moties verworpen.

M461. Plan van aanpak afbouwplan zoutwinning
    M462. Gelijke behandeling gedupeerden mijnbouw
    M463. Fonds omwonenden zoutwinning
    M464.Fonds omwonenden zoutwinning (2)

Tijdens de beraadslaging zijn 2 amendementen ingediend die beide na stemming zijn aangenomen.

Het besluit bij de voordracht is geamendeerd vastgesteld met de fracties van de PVV, BVNL, Ons Groningen en GO tegen. Afwezig: Forum voor Democratie

Amendementen

A32. Laat participatie niet aan toeval over
    A33. Geen Gedoe

Statenbesluit Notitie Werken aan Participatie

Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met een stemverklaring van GroenLinks.
    Tegen: SP en de Partij voor de Dieren. Afwezig: Forum voor Democratie

Statenbesluit Overbruggingsfinanciering Groningen Airport Eelde

M465. GAE is een economische noodzaak
    M466. Geen toekomstperspectief
    M467. Restant routeontwikkeling GEA terugstorten
    M468. Geen toekomstperspectief (2)

Tijdens de beraadslaging zijn 4 moties ingediend, waarvan 1 motie is aangehouden. Na stemming zijn 3 moties verworpen.

Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met een stemverklaring van Ons Groningen. Tegen: Partij voor de Dieren. Afwezig: Forum voor Democratie

Statenbesluit Ruimtelijk-economisch perspectief A7-N33 regio

M470. Verduurzaming van bestaande bedrijven(terreinen) in Oost-Groningen ten behoeve van een brede welvaart
    M471. Bescherming akkervogelpopulaties in Oost-Groningen
    M472. Stimuleren Fascinatie-programma voor de eiwittransitie
    M473. Oostboog - een treinverbinding met perspectief

Statenbesluit Normenkader rechtmatigheidstoets 2022

Statenbesluit Nazorgheffing stortplaatsen

Statenbesluit Ontbinding stichting Leerstoel Regionale Economie

Statenbesluit Gemeenschappelijke regeling Noordelijke Rekenkamer 2022

Vrijdag 9 december: de Partij voor de Dieren heeft aangegeven geen gebruik te maken van het eerder gemaakte voorbehoud.
    N.a.v. statencommissie 7 december: het onderwerp kan als hamerstuk naar de statenvergadering van 15 december 2022, onder voorbehoud van agendering op verzoek van de Partij voor de Dieren.

Het besluit bij de voordracht is vastgesteld zonder beraadslaging of stemming met een aantekening van BVNL, Ons Groningen, GO en de PVV.
    Stemverklaring: Partij voor de Dieren en Groninger Belang

Statenbesluit Ophoging investeringskrediet Natuur - NPLG
    Ingekomen brieven

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.a voor kennisgeving aan te nemen.

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.b voor kennisgeving aan te nemen.

Provinciale staten hebben het verslag van de vergaderingen van 9 en 16 november 2022 vastgesteld.