woensdag 24 januari 2024

A.Zwart / H.A. Meendering

De vergadering is te volgen via https://groningen.stateninformatie.nl
Rondvraag voorafgaand aan de statencommissie (10.30 tot 11.00 uur).

Regeling van werkzaamheden/ vaststellen agenda
    Vragen over ingekomen brieven en overige statenvoorstellen
    Mededelingen GS
    Nieuws uit verbonden partijen

Advies statencommissie 24 januari 2024:  het onderwerp gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 7 februari 2024.

Bij dit agendapunt zijn zowel het statenvoorstel over het rapport van de Noordelijke Rekenkamer 'Achter de coulissen' als de brief van GS over de evaluatie en stand van zaken cultuurbeleid geagendeerd.
    Het strategisch beleidskader Cultuur van de provincie Groningen is in 2019 door provinciale staten vastgesteld voor een periode van acht jaar. Op basis hiervan heeft het college een uitvoeringsprogramma vastgesteld voor de periode van 4 jaar. Naar verwachting stelt het college in oktober 2024 een nieuw uitvoeringsprogramma 2025-2028 vast. Met de brief van het college van 6 november 2023 worden provinciale staten geïnformeerd over de tussentijdse evaluatie die is uitgevoerd en laat het college weten de uitkomsten mee te nemen in dit nieuwe uitvoeringsprogramma. Daarnaast geeft het college aan de aanbevelingen uit het (ten tijde van de brief nog verwachte) rapport van de NRK waar mogelijk te betrekken bij het uitvoeringsprogramma. Ook laat het college weten bij de Perspectiefnota vooruitlopend op het nieuwe uitvoeringsprogramma met een voorstel te komen omdat het beschikbare budget voor dit nieuwe uitvoeringsprogramma onvoldoende zal zijn.
    Op 11 januari 2024 heeft de Noordelijke Rekenkamer haar rapport over cultuurbeleid in de provincie Groningen gepubliceerd. Tijdens de stateninformatiedag van 17 januari heeft de Noordelijke Rekenkamer het onderzoek kort toegelicht en konden aanwezige statenleden vragen stellen. Met het statenvoorstel wordt voorgesteld de aanbevelingen van de NRK over te nemen en Gedeputeerde Staten opdracht te geven de aanbevelingen uit te voeren en op te nemen in het monitoringssysteem.

Tijdens de commissievergadering kan het college worden bevraagd over de reactie van het college op de conclusies en aanbevelingen van de Noordelijke Rekenkamer en kan van gedachten worden gewisseld over het overnemen van de aanbevelingen. Ook kan de commissie zich een oordeel vormen over de vraag of (de aanbevelingen in) het rapport van de NRK en de brief van het college over de evaluatie aanleiding zijn om het Strategisch beleidskader Cultuur 2021-2028 tussentijds te wijzigen. Indien deze vraag met ‘ja’ wordt beantwoord, dan volgt hieruit een opdracht van de Staten aan het college om een beleidswijziging voor te bereiden.

Advies statencommissie 24 januari 2024: de brief gaat onder voorbehoud ter kennisgeving naar de statenvergadering van 7 februari 2024. Het college komt schriftelijk terug op de vragen die in de statencommissie zijn gesteld over digitalisering/ICT.

Met de brief reageert het college op de bevindingen van de accountant in de Boardletter 2023. De Boardletter biedt tussentijds inzicht in de uitkomsten van de interim-controle van de jaarrekening. De accountant heeft de Boardletter op woensdag 17 januari toegelicht. Het college gaat onder meer in op de aanbevelingen over de rechtmatigheidsverantwoording, de uitvoering van de digitaliseringsstrategie en over cybersecurity.
    Eind mei ontvangen de Staten de Jaarstukken 2023 en het bijbehorende accountantsverslag. Agendering van deze stukken is voorzien in de vergadercyclus van juni/juli.

9. B
    BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  10. B.05

11. B.07