woensdag 15 mei 2024

Rondvraag voorafgaand aan de statencommissie (10.00 tot 10.30 uur).

Regeling van werkzaamheden/ vaststellen agenda
    Vragen over ingekomen brieven en overige statenvoorstellen
    Toezeggingenlijst
    Mededelingen GS
    Nieuws uit verbonden partijen

De huidige overeenkomst van de provincie met de accountant loopt af per 30 september 2024. Het college stelt voor om de overeenkomst te verlengen met een periode van vier jaar. Over de onderbouwing van dit voorstel en over uw eigen ervaringen met de accountant kunt u met het college in gesprek gaan tijdens de statencommissie.

Met de brief van het college worden de Staten van Groningen geïnformeerd over de evaluatie van het uitvoeringsprogramma leefbaarheid 2020-2023. Het betreft een overzicht van de resultaten geboekt in de drie pijlers van het leefbaarheidsprogramma 2020-2023: de provinciebrede aanpak, de krimpagenda en de regionale arrangementen. Deze evaluatie biedt extra input voor de op te stellen Leefbaarheidsvisie.
    Met het statenvoorstel wordt aan provinciale staten gevraagd in te stemmen met het ontwerp van de Leefbaarheidsvisie 2024-2035, aan de hand van een voorgestelde definitie van het begrip 'leefbaarheid'. In maart 2024 is het startsein gegeven voor het opstellen van deze visie. Naar verwachting wordt de Leefbaarheidsvisie 2024-2035 aan het einde van het jaar 2024 aan de Staten voorgelegd ter vaststelling.

In verband met een wetswijziging ligt een voorstel van het college voor om de gemeenschappelijke regeling OV-bureau Groningen Drenthe te wijzigen. In dit stadium kunnen de Staten van Groningen en Drenthe en de gemeenteraad van Groningen een zienswijze afgeven over de voorgestelde wijzigingen. Op basis van de inhoud van het wijzigingsvoorstel ziet het college geen aanleiding om een zienswijze naar voren te brengen. Dit is ook strekking van het ontwerpbesluit dat aan u wordt voorgelegd.

Het energiebeleid van de provincie wordt op strategisch niveau onderdeel van de nieuwe Omgevingsvisie. Deze integrale visie wordt uitgewerkt in programma's. In de bijlage treft u de bouwstenen aan voor het op te stellen Programma Energie. Met de informerende brief en de bouwstenen wordt zowel een overzicht van de belangrijkste energievraagstukken gegeven, als een schets van het beleidsproces en de rol van de Staten hierin. Na de zomer wordt een (tweede) expertmeeting georganiseerd rondom het thema Energie, in de aanloop naar de formele rol van de Staten bij het concept-ontwerp van de nieuwe Omgevingsvisie, eind 2024. In dit stadium kunt u uw mening geven over de aangereikte bouwstenen. Voor zover van belang voor de strategische visievorming kan het college uw aanvullingen of opmerkingen deze zomer meenemen bij het opstellen van de nieuwe Omgevingsvisie. Naar verwachting kan de uitwerking op programmaniveau vervolgens begin 2025 aan de Staten worden voorgelegd.

12. B
    OVERIGE BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  13. B.02

14. B.06

Het college informeert de Staten met deze brief actief over het lopende gebiedsproces. Tijdens de stateninformatiedag van woensdag 12 juni is een bijeenkomst gepland, waarbij een stand van zaken wordt gegeven over de gebiedsprocessen en ook over de wijze waarop de inhoud van deze brief + bijlage is betrokken. In de vergadercyclus van september komt het gebiedsplan ter bespreking en besluitvorming op de commissie- en statenagenda.

15. B.08

16. B.10

17. B.11

18. B.12