woensdag 26 juni 2024

H.A. Meendering- H. T. Siersema-Orsel

De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststellen agenda

Advies statencommissie 26 juni 2024: het onderwerp wordt verder besproken in de statenvergadering van 10 juli 2024.

Als start van het begrotingsproces kunnen provinciale staten bij de Perspectiefnota kaders meegeven voor de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen ter voorbereiding van de begroting 2025. Met de voorjaarsmonitor kan worden gecontroleerd hoe de uitvoering van de begroting 2024 ervoor staat.

Advies statencommissie 26 juni 2024: de brief gaat ter kennisgeving naar de statenvergadering van 17 juli 2024.

De Noordelijke Rekenkamer legt jaarlijks hun (ontwerp)begroting voor het volgende jaar voor aan provinciale staten. Provinciale staten kunnen een oordeel vormen over het advies van de Raad van Advies van de Noordelijke Rekenkamer en hebben de mogelijkheid om een zienswijze over de conceptbegroting 2025 in te dienen.

Met de brief worden de Staten geïnformeerd over de ontwerp hoofdlijnen dienstregeling bus 2025 die door het OV-bureau Groningen Drenthe is vrijgegeven voor reactie door inwoners en consumentenorganisaties. Ook Provinciale Staten worden jaarlijks actief betrokken bij het ontwerp. Het dagelijks bestuur van het OV-bureau stelt de dienstregeling in september definitief vast.

Advies statencommissie 26 juni 2024: de brief gaat ter kennisgeving naar de agenda van de statenvergadering van 17 juli 2024.

Het opstellen van de doelen en de uitwerking van de sociale agenda zijn twee onderdelen binnen de opdracht van de kwartiermaker sociale agenda. Met de brief worden provinciale staten geïnformeerd over de tactische doelen van de sociale agenda. Provinciale Staten worden, net als de gemeenteraden, in de gelegenheid gesteld een zienswijze te geven op de doelen. De inbreng van PS wordt door het college ingebracht in de verdere ontwikkeling van de sociale agenda die eind 2024 wordt verwacht. Het college laat weten dat alvorens de colleges met de uitwerking van de sociale agenda zullen instemmen, PS in de gelegenheid worden gesteld opvattingen kenbaar te maken.