woensdag 6 maart 2024

P. H. Benjamins - R. Joling

Regeling van werkzaamheden/vaststellen agenda

Advies statencommissie 6 maart 2024: de brief gaat ter kennisgeving naar de statenvergadering van 20 maart 2024. De input vanuit de commissie wordt door de gedeputeerde meegenomen naar de vergadering van het IPO-bestuur op 7 maart 2024.

Met de brief van het college worden provinciale staten geïnformeerd over het IPO bestuursprogramma waarin de visie en opdracht voor de vereniging voor de bestuursperiode 2023-2027 staan. Voorafgaand aan de bespreking in het IPO-bestuur op 7 maart 2024, kunnen in de commissie opmerkingen en suggesties worden aangereikt over het IPO bestuursprogramma.

Advies statencommissie 6 maart 2024: het onderwerp gaat als ter kennisgeving naar de statenvergadering van 20 maart 2024.

Op verzoek van enkele fracties is de brief ‘Transitie landelijk gebied Groningen’ als bespreekpunt geagendeerd. Het agenderingsverzoek is bijgevoegd. De voortgang van de transitie, het vervolg in de komende maanden én de rol van de Staten staan hierbij centraal. Ter informatie zijn ook de antwoorden op de schriftelijke vragen van GroenLinks bij de vergaderstukken opgenomen. Indien tijdig beschikbaar volgen hieronder ook de antwoorden op de ingediende schriftelijke vragen van de BBB over dit onderwerp.

6. A.02.A

7. A.02.B

Advies statencommissie 6 maart 2024: het statenvoorstel gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 20 maart 2024.

Omdat er grote verschillen zijn als het gaat om leefbaarheid wil het college een Leefbaarheidsvisie opstellen om de Brede Welvaart in de provincie Groningen te verbeteren. Met het statenvoorstel vraagt het college een opdracht om het proces om te komen tot deze Leefbaarheidsvisie te starten. In de startnotitie wordt beschreven op welke wijze het college het beleidsvormingsproces wil vormgeven en op welke momenten provinciale staten een rol hebben. In een aparte bijlage die het college op verzoek heeft toegevoegd wordt ingegaan op het participatieproces ( Provinciale Staten hebben in december 2022 de participatie leidraad vastgesteld: https://www.provinciegroningen.nl/beleid-en-documenten/documentenzoeker/openbaar-bestuur/participatiebeleid/.)
    In de commissievergadering kunnen de statenleden met elkaar en met het college in gesprek over de inhoud van het startdocument en over de vraag of het geschetste proces en de wijze waarop de verschillende onderdelen zijn ingevuld voldoen aan de verwachtingen.

Advies statencommissie 6 maart 2024: de brief gaat als motiedebat naar de statenvergadering van 20 maart 2024.

Op basis van de ‘bouwstenen’ die als bijlage bij de brief zijn opgenomen wil het college in gesprek met de statenleden over het toekomstig provinciaal waterbeleid. Op strategisch niveau wordt het waterbeleid onderdeel van de nieuwe Omgevingsvisie. In de loop van 2024 ontvangen Provinciale Staten het concept-ontwerp voor deze nieuwe visie. Aan de hand van de bouwstenen wordt gevraagd wat de statenleden belangrijk vinden en welke aandachtspunten kunnen worden meegegeven richting concept-ontwerp-Omgevingsvisie. Op woensdag 28 februari wordt een informatiebijeenkomst over dit thema georganiseerd, aansluitend aan de statencommissievergadering van die dag.