woensdag 8 mei 2024

R. Joling

Extra statencommissie i.h.k.v. de regioconsultatie Staat van Groningen in de Groningenwet.

Op 25 april jl. heeft staatssecretaris Vijlbrief de 'hoofdlijnennotitie uitwerking Staat van Groningen in de Groningenwet' aangeboden. De staatssecretaris nodigt raden en staten in de provincie Groningen en de gemeenten Aa en Hunze, Noordenveld en Tynaarlo uit te reageren op de hoofdlijnennotitie. Hiermee wordt invulling gegeven aan de toezegging die de staatssecretaris deed om een regioconsultatie te houden voor raden en staten. Via deze regioconsultatie hebben de Groningse volksvertegenwoordigers invloed op de ontwerp-Groningenwet vóórdat deze in de reguliere internetconsultatie wordt gebracht.
    In de commissievergadering van 8 mei 2024 is gelegenheid voor de statenfracties om inhoudelijk te reageren op de hoofdlijnennotitie. De fracties kunnen input meegeven aan het college aan de hand van de opgestelde ambtelijke analyse en reactie die door de bestuurlijke trekker op 26 april jl. aan de raden en staten is aangeboden. Alle verkregen input van raden en staten zal worden verwerkt tot een gezamenlijke regio-reactie. Deze gezamenlijke regio-reactie wordt op 22 mei 2024 in een extra statenvergadering ter besluitvorming aan u voorgelegd.