woensdag 21 april 2021

F.J. Paas

De besluitvorming is in de toelichting per agendapunt opgenomen.
De vergadering is in twee delen terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl. Het deel overdag betreft de debatten en het avonddeel  betreft de installatie van een nieuw statenlid en de stemmingen over de amendementen, moties en statenbesluiten.

De heer De Vries is geïnstalleerd als statenlid, als opvolger van de heer Kuiper. De heer De Vries neemt zitting in de staten onder de naam Fractie GO.

Provinciale staten hebben ingestemd met het toevoegen van de agenderingsverzoeken aan de agenda van de vergadering van 21 april 2021.

Agenderingsverzoek van de SP: OV Sappemeer.
    Agenderingsverzoek Partij voor het Noorden e.a.: Bouwstenen voor het Deltaplan
    Als een derde van de aanwezige leden instemt met het voorstel wordt het onderwerp toegevoegd aan de agenda.

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp is 1 amendement ingediend. Het amendement is verworpen.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met hoofdelijke stemming: 42 stemmen voor en 0 stemmen tegen.

Advies statencommissie: de voordracht gaat als bespreekpunt naar de statenagenda van 21 april.

Amendementen

A15. Ontwerpbesluit IJkmoment Wunderline

Statenbesluit IJkmoment bouwstap 1 Wunderline

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend. De motie is aangehouden.

Statenbesluit Aanbevelingen NRK rapport 'Ruimte voor inbreng'

M275. Van horen naar luisteren

De briefstemprocedure wordt na 21 april in gang gezet met de statenvergadering van 19 mei als beoogde datum voor bekendmaking van de uitslag.

Advies presidium 14 april 2021: de voordracht gaat rechtstreeks naar de statenagenda van 21 april 2021.

Statenbesluit Benoeming lid college Noordelijke Rekenkamer

Tijdens de beraadslaging is 1 motie ingediend. Na stemming is de motie verworpen.

Provinciale staten hebben bij de regeling van werkzaamheden ingestemd met het toevoegen van het onderwerp aan de agenda.

M276. Openbaar vervoer voor Sappemeer

Tijdens de beraadslaging zijn geen moties ingediend.

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld, met een aantekening van de fracties van Forum voor Democratie, PVV, Partij voor de Dieren, Code Oranje en Ons Groningen.

Statenbesluit Bekrachtiging opgelegde geheimhouding bijlagen Oostpolder
    Ingekomen brieven

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies van april. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.a voor kennisgeving aan te nemen.

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies van april. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.b voor kennisgeving aan te nemen.

Provinciale staten hebben de verslagen van de vergaderingen van 3 februari en 10 maart 2021 vastgesteld.