Provinciale Staten

woensdag 29 september 2021

Statenzaal

F.J. Paas

De besluitvorming is per agendapunt opgenomen.
De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl.

Besluit

Provinciale staten hebben afscheid genomen van statenlid J.H. Mastenbroek (SP). In de ontstane vacature is mevrouw A.H. Bakker (SP) toegelaten en beëdigd als lid van provinciale staten.

Besluit

Provinciale staten hebben bij de vaststelling van de agenda ingestemd met het toevoegen van volgende onderwerpen:
    3.d. Vermenging financiering OZG - SP
    3.e. Geen onteigening van boeren in Groningen - PVV
    3.f. Belofte stopzetten gaswinning 2022 -CDA

De fracties van de SP, PVV en het CDA hebben elk een agenderingsverzoek ingediend. Als een derde van de aanwezige leden instemt met de voorstellen worden de onderwerpen toegevoegd aan de agenda.

Besluit

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp zijn 4 moties en 1 amendement ingediend. Na stemming is het amendement verworpen. 3 moties zijn aangenomen en 1 motie is verworpen na stemming.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met de fracties van Forum voor Democratie, Partij voor het Noorden, 50PLUS, Ons Groningen, GO en BV NL tegen.

Advies statencommissie 22 september: De voordracht gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 29 september 2021.

Amendementen

A20. Staten aan zet bij het ontwerp

Statenbesluit Actualisatie Omgevingsvisie en Omgevingsverordening

M338. Zonneklaar
    M339. Meer ruimte voor het bewonen van boerderijen
    M340. Zet de zonneladder in de zon
    M341. Provinciale visie op datacenters

Besluit

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp zijn 1 amendement en 1 motie ingediend. Na stemming is het amendement verworpen en is de motie aangenomen.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met de fracties van de SP, Groninger Belang, Forum voor Democratie, PVV, Partij voor het Noorden, Ons Groningen, GO en BV NL tegen.

Tijdens de beraadslaging is op verzoek van de staten op pag. 3 van de voordracht in de eerste alinea onder '6. Nadere toelichting' in de voorlaatste zin het woord 'kader' vervangen door het woord 'vertrekpunt'.

Advies statencommissie 15/22 september: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 29 september 2021.

Amendementen

A21. Ontwerpbesluit Strategische Milieu-agenda

Statenbesluit Strategische Milieu-agenda

M342. Nieuwe WHO richtlijnen luchtkwaliteit leidend
  6. 3.b.1

Besluit

De nagekomen brief van het college is voor kennisgeving aangenomen bij de behandeling van de voordracht over de Strategische Milieu-agenda.

7. 3.c

Besluit

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp is 1 motie ingediend. De motie is na stemming verworpen.

Advies statencommissie 22 september: het onderwerp gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 29 september 2021, in vorm van een motiedebat op verzoek van de SP.

M343. Onderzoek NRK deal Dubbele Dijk
  8. 3.d

Besluit

Provinciale staten hebben bij de regeling van werkzaamheden / vaststelling agenda ingestemd met het toevoegen van het onderwerp aan de agenda.

M344. Ons ziekenhuis geen speelbal
  9. 3.e

M345. Geen onteigening van boeren in Groningen
  10. 3.f

Besluit

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp is 1 motie ingediend. De motie is na stemming aangenomen.

M346. Motie Laat Groningen niet in de kou staan, draai de gaskraan dicht
    Hamerstukken

Besluit

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld, met een aantekening van de fractie van de PVV.

Advies statencommissie: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 29 september 2021.

Statenbesluit Vervanging twee provinciale werkschepen
  13. 4.b.2

Besluit

De brief is voor kennisgeving aangenomen.

Advies statencommissie 15 september: onder voorbehoud van tijdige inlossing van de toezeggingen van het college gaat de voordracht als hamerstuk naar de agenda van de statenvergadering van 29 september 2021.

14. 4.c

Besluit

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld.

Titel
    Statenbesluit Startnotitie Werken aan Participatie (-beleid)
  15. 4.d

Besluit

Het besluit is bij acclamatie vastgesteld.

Advies presidium 22 september: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 29 september 2021.

Titel
    Statenbesluit Benoeming eerste vicevoorzitter PS en benoeming commissievoorzitter
    Ingekomen brieven ter kennisname

Besluit

Provinciale staten hebben conform het advies besloten.

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies van september. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.a voor kennisgeving aan te nemen.

Besluit

Provinciale staten hebben conform het advies besloten.

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies van september. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.b voor kennisgeving aan te nemen.

Besluit

Provinciale staten hebben de verslagen van de vergaderingen van 30 juni en 7 juli 2021 vastgesteld.