woensdag 10 november 2021

F.J. Paas

De besluitvorming is per agendapunt opgenomen.
De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl.

Provinciale staten hebben afscheid genomen van statenlid mw. H.G. Horenga (CDA). In de ontstane vacature is de heer J.T. Boonstra (CDA) toegelaten en beëdigd als lid van provinciale staten.

Provinciale staten hebben ingestemd met het toevoegen aan de agenda van het agenderingsverzoek van de SP over de brief van gedeputeerde Staghouwer.
    De PVV heeft het agenderingsverzoek ingetrokken.

De fracties van de SP en de PVV hebben een agenderingsverzoek ingediend. Als een derde van de aanwezige leden instemt met het voorstel wordt het onderwerp toegevoegd aan de agenda.

4. 3.b.1

5. 3.b.2

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp zijn 3 moties ingediend. 1 motie is ingetrokken en na stemming is 1 motie aangenomen en is 1 motie verworpen.

Provinciale staten hebben bij de regeling van werkzaamheden / vaststelling agenda ingestemd met het toevoegen van het onderwerp aan de agenda.

M348. Nieuwe brief richting demissionair minister Blok
    M349. Motie van afkeuring
    M350. Nieuwe brief richting demissionair minister Blok (2)
  6. 3.c.1

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp zijn 1 amendement en 1 motie ingediend, die beide na stemming zijn verworpen.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met hoofdelijke stemming: 30 stemmen voor en 12 stemmen tegen.

Advies statencommissie: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 10 november.

Amendementen

A23. Verlaging provinciale opcenten

Statenbesluit Wijziging heffingsverordening opcenten op de hoofdsom motorrijtuigenbelasting

M352. Provincie, zit niet langer Op de Centen!
  7. 3.c.2

Tijdens de beraadslaging bij dit onderwerp zijn 1 amendement en 3 moties ingediend. Het amendement is na stemming verworpen. 2 moties zijn na stemming verworpen. Bij 1 motie (Vlees en vis) staakten de stemmen. Deze motie wordt in een volgende statenvergadering opnieuw in stemming gebracht.
    Het besluit bij de voordracht is vastgesteld met hoofdelijke stemming: 36 stemmen voor en 6 stemmen tegen.

Advies statencommissie: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 10 november 2021.

Amendementen

A22. Een passend voorwoord

Statenbesluit Begroting 2022 en Najaarsmonitor 2021

M351. Verandering van het politieke klimaat maakt het leven weer mooi
    M353. Omdat het mensen helpt
    M356. Vlees en vis - het beste wat er is

Het besluit bij de voordracht is zonder beraadslaging of stemming vastgesteld, met een
    aantekening van de fracties van de Partij voor de Dieren en Ons Groningen.

Advies statencommissie: de voordracht gaat als hamerstuk naar de agenda van de statenvergadering van 10 november 2021.

Statenbesluit Wijziging Legesverordening 1993 (Tarieventabel 2022)

aantekening van de fracties van de SP, Partij voor de Dieren en Ons Groningen.

Statenbesluit Investeringskrediet aankoop gronden uitbreiding Eemshaven

Statenbesluit Vaststelling doelvermogen stortplaats Usquert

Statenbesluit Wijziging van de Instructie voor de griffier provincie Groningen 2015

Statenbesluit Onteigening Fietsroute Plus Groningen-Winsum
    Ingekomen brieven

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.a voor kennisgeving aan te nemen.

16. 5.a.01

17. 5.a.02

De brief is voor kennisgeving aangenomen.

Advies statencommissie: de brief gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 10 november 2021.

18. 5.a.03

De brief is voor kennisgeving aangenomen.

De onder dit agendapunt vermelde ingekomen brieven zijn geagendeerd geweest in de voorafgaande statencommissies. Conform de adviezen van de statencommissie wordt voorgesteld de vermelde stukken onder 5.b voor kennisgeving aan te nemen.

Provinciale staten hebben het verslag van de vergadering van 29 september 2021 vastgesteld.