woensdag 18 mei 2022

H. T. Siersema-Orsel / A. Zwart

Vaststellen agenda

Advies statencommissie 18 mei 2022: de brief wordt ter kennisgeving aangenomen.

In de IPO kaderbrief worden de inhoudelijke en financiële ontwikkelingen beschreven rondom de samenwerkende provincies in het IPO. De in de brief geschetste ontwikkelingen zullen door het IPO-bestuur worden betrokken bij de verdere uitwerking van de Begroting 2023 van het IPO en Bij12.

Provinciale Staten hebben de IPO Kaderbrief ontvangen en kunnen met het college in gesprek te gaan over de nut en noodzaak van de samenwerking, de bijdrage aan de beleidsdoelstellingen van de provincie Groningen en de daarbij behorende kosten. De aandachtspunten van Provinciale Staten worden door het college ingebracht bij het IPO-bestuur om te betrekken bij de nadere uitwerking van de nog op te stellen begroting 2023 van het IPO en BIJ12.

Rol PS: ter consultatie

Verbonden partijen van de provincie Groningen leggen jaarlijks in mei/juni hun (ontwerp)begroting voor het volgende jaar voor aan provinciale staten. Provinciale staten kunnen een reactie geven op deze (ontwerp)begroting. De zienswijzeprocedure wordt voorbereid door het college dat vervolgens de verbonden partijen ook zal informeren over eventuele zienswijzen van Provinciale Staten.
    Rol PS: ter consultatie
    Voor Prolander en de Omgevingsdienst Groningen geldt dat de de wijziging van de provinciale begroting als gevolg van de hogere deelnemersbijdragen met een voordracht wordt voorgelegd aan Provinciale Staten.
    Rol PS:besluit nemen

6. A.02.D

7. A.02.H

Advies statencommissie 18 mei 2022: de voordracht gaat als hamerstuk van de provinciale statenvergadering van 25 mei 2022.

Met de voordracht wordt aan provinciale staten voorgesteld een definitieve verklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven m.b.t. het afwijken van een gemeentelijk bestemmingsplan voor de bouw van 4 pluimveestallen te Kiel-Windeweer. Op 30 juni 2021 hebben provinciale staten het besluit genomen voor het afgeven van een ontwerp-vvgb bij de aangevraagde omgevingsvergunning. Hiertegen zijn twee zienswijzen ingediend. Dit heeft tot een beperkte aanpassing geleid. Het college is van mening dat de definitieve vvgb nu kan worden afgegeven. Net als bij de ontwerp-vvgb is dit een bevoegdheid van provinciale staten.
    Rol PS: ter besluitvorming.