woensdag 26 januari 2022

A.Zwart / R.Visser

De adviezen van de commissie zijn per agendapunt in de toelichting opgenomen.

De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Vaststellen agenda

Advies statencommissie 26 januari: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 2 februari 2022.

Met de voordrachten wordt een beperkte (beleidsluwe) aanpassing in de huidige Omgevingsvisie en Omgevingsverordening voorgesteld. Dergelijke aanpassingen vinden jaarlijks plaats. De actualisatie heeft alleen betrekking op enkele kaartwijzigingen en een aantal daaraan gerelateerde artikelen in de verordening. Provinciale staten zijn bevoegd gezag om het omgevingsbeleid vast te stellen en dus ook om deze aanpassingen van de visie en de verordening vast te stellen.

NB: Deze beperkte actualisatie staat volledig los van het proces dat in september 2021 is gestart voor de 'actualisatie Omgevingsvisie en -verordening 2022' en waarvan het concept-ontwerp in de vergadercyclus van december is besproken.

Advies statencommissie 26 januari: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 2 februari 2022, onder voorbehoud van de CU.

Met de voordracht worden provinciale staten in de gelegenheid gesteld wensen en bedenkingen af te geven bij twee voorgenomen GS-besluiten. De principebesluiten van het college richten zich op een subsidie, respectievelijk een lening voor Shine Medical in Veendam voor het project “Productiefaciliteit medische isotopen”. De subsidie van € 5 miljoen kan worden verstrekt conform het subsidiekader Ruimtelijk Economisch Programma ZuiderZeeLijn (REP-ZZL). De lening van € 4 miljoen kan worden verstrekt conform het Afwegingskader Publiek Vermogen. Aan de hand van de verstrekte informatie in de voordracht en de bijlagen kunnen provinciale staten beoordelen of het project voldoet aan de gestelde kaders.

Het is de bevoegdheid van het college om deze twee besluiten te nemen, maar het college kan dit pas doen nadat provinciale staten in staat zijn gesteld hun mening te geven. Uitspraken van de staten (over een specifieke wens of bedenking) kunnen het beste worden geëxpliciteerd via een amendement op het ontwerpbesluit

Advies statencommissie 26 januari: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 2 februari 2022.

Het ontwerpbesluit bij de voordracht markeert de start van de verkenningsfase voor het project 'Doorfietsroute Zuidlaren-Haren(-Groningen). Met dit besluit wordt aan de staten gevraagd te mogen starten met het project. Met het Uitvoeringsprogramma Fiets 2020-2023 (statencommissie 2 dec. 2020) zijn middelen gereserveerd voor o.a. deze doorfietsroute. Dit is het moment waarop de staten gevraagd worden om in te stemmen met de toekomstige inzet van middelen voor deze specifieke route en om eventuele randvoorwaarden mee te geven voor het uitwerken van de verschillende alternatieven. Aan het eind van de verkenningsfase wordt een voorkeursalternatief aan de staten voorgelegd.

Advies statencommissie 26 januari: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 2 februari 2022, op verzoek van de PVV en de Partij voor de Dieren.

Met de brief en bijlage worden provinciale staten geïnformeerd over het voorstel dat de 12 provincies hebben neergelegd bij de formerende partijen. Hiermee geven de provincies aan dat zij vanuit hun rol als gebiedsregisseur binnen het kader van de integrale aanpak op het gebied van stikstof en natuur een betekenisvolle rol willen spelen. Bij de nadere uitwerking van het regeerakkoord wordt meer duidelijk over de concrete invulling van de propositie van de provincies.

Op woensdag 12 januari is een toelichting gegeven op de impact van het regeerakkoord op het provinciaal beleid. Hierbij is onder meer aangegeven dat de rol van provinciale staten op dit moment beperkt is, omdat het regeerakkoord eerst nader moet worden uitgewerkt. Een aantal fracties heeft aangegeven de agendering in de statencommissie te willen gebruiken om het college suggesties mee te geven t.b.v. de overleggen die met het Rijk worden gevoerd in het kader van die nadere uitwerking van het Regeerakkoord.

Advies statencommissie 26 januari: de brief wordt ter kennisgeving aangenomen.

De gemeenten Midden-Groningen, Veendam en Oldambt hebben samen met de provincie Groningen een regionaal ruimtelijk en economisch perspectief opgesteld voor de A7/N33-regio. Net als de verstedelijkingsstrategie van de Regio Groningen Assen dient ook het ruimtelijk economisch perspectief A7/N33 als bouwsteen voor de nieuwe provinciale Omgevingsvisie. De betrokken gemeenteraden zijn t.z.t. aan zet als het gaat om het vaststellen van het perspectief en het verwerken daarvan in hun omgevingsvisies. De staten worden in deze fase geïnformeerd. Zoals aangegeven tijdens de presentatie op 12 januari jl. hebben provinciale staten aan het eind van het proces een besluitvormende rol, namelijk in de vorm van het vaststellen van het perspectief als bouwsteen voor de nieuwe provinciale omgevingsvisie.