woensdag 21 september 2022

R. Visser / H. T. Siersema-Orsel

De vergadering is live te volgen via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststellen agenda
    Vragen over ingekomen brieven en overige voordrachten

Met het Koersdocument 'Dit is Groningen' wordt aan provinciale staten voorgesteld richting te geven aan de nieuwe Omgevingsvisie. Vanuit een focus op brede welvaart zijn in het Koersdocument vier centrale doelen geformuleerd, met bijbehorende opgaven en keuzes, die vervolgens bij vijf gedefinieerde gebieden zijn voorzien van een plan van aanpak. Deze beleidsfase (ontwerp) is in het voorjaar gestart met de Gids voor Gesprek en resulteert in de nieuwe statenperiode in een Ontwerp Omgevingsvisie, waarna de formele inspraakprocedure volgt en uiteindelijk de vaststelling van de definitieve Omgevingsvisie.
    In het Koersdocument komt veel provinciaal beleid samen, dat ook separaat aan provinciale staten is of wordt voorgelegd. Het varieert per beleidsterrein in welke fase (start/ontwerp/visie) die verschillende bouwstenen voor de nieuwe Omgevingsvisie zich bevinden. Zo staat in deze vergadercyclus een aantal startdocumenten op de agenda (Veenweidestrategie, RES 2.0 en de Stikstofopgave/NPLG) en is daarnaast een ruimtelijk en economische visie op de A7/N33-regio geagendeerd. De regionale klimaatadaptatiestrategie is in mei in de statencommissie besproken en bijvoorbeeld de definitieve provinciale mobiliteitsvisie komt binnenkort op de agenda. Het Koersdocument fungeert als een integrale aanzet voor de nieuwe Omgevingsvisie. Provinciale staten stellen hiermee de uitgangspunten vast op basis waarvan het Ontwerp kan worden opgesteld.

Rol PS: ter besluitvorming

Advies statencommissie 21 september 2022: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de agenda van de statenvergadering van 28 september 2022. GS heeft toegezegd dinsdag 27 september een brief over de zienswijze naar PS te sturen.

Met de voordracht wordt aan provinciale staten gevraagd om een provinciaal inpassingplan voor Windpark Eemshaven West Fase 1 vast te stellen. Provinciale coördinatie is van toepassing omdat het opgesteld vermogen van het beoogde windpark tussen de 5 en 100 megawatt (MW) bedraagt. Provinciale staten zijn daarom het bevoegd gezag voor de ruimtelijke besluitvorming over dit windpark. Verschillende procedures, waaronder die van de milieueffectrapportage, zijn in de aanloop naar dit inpassingsplan doorlopen. Het college is van mening dat provinciale staten op basis van de beschikbare natuur- en milieu-informatie, die als bijlagen bij de voordracht zijn opgenomen, het inpassingsplan kunnen vaststellen.

Rol PS: ter besluitvorming

Advies statencommissie 21 september 2022: de brief wordt verplaatst en gaat als bespreekstuk naar de agenda van de statenvergadering van 28 september 2022.

Provinciale staten worden geïnformeerd over de start van het proces voor een Regionale Energie Strategie 2.0, samen met de Groninger gemeenten en twee waterschappen. Het betreft een actualisatie van de RES 1.0. De invulling van het participatieproces bij de RES 2.0 is nog niet uitgewerkt. Tijdens de behandeling in de statencommissie kan hierop nader worden ingegaan. Tevens wordt dit najaar in de ontwerpfase een conferentie voor alle betrokken volksvertegenwoordigers georganiseerd. Conform afspraak dient de definitieve RES 2.0 uiterlijk 1 juli 2023 te worden aangeboden aan het Nationaal Programma RES. In het Koersdocument voor de nieuwe Omgevingsvisie (agp. A.01) wordt nader ingegaan op de RES-gerelateerde ruimtelijke vraagstukken.

Rol PS: ter kennisname/consultatie