woensdag 2 november 2022

R. Visser / M.K.R. Miesen

De vergadering is terug te kijkenvia https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststellen agenda

Advies statencommissie 2 november: de bespreking van de voordrachten wordt voortgezet in de statenvergadering van 9 november 2022.

De najaarsmonitor staat op www.monitorgroningen.nl.

5. A.01.D

In de commissie kunt u het college bevragen over de begrotingen 2023 IPO en BIJ12 en kunt u de Groningse vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van input voorzien over de begrotingen 2023 IPO en BIJ12. De Groningse leden van de Algemene Vergadering IPO zijn: Hendri Meendering en Robert Pestman.
    Toelichting:
    De IPO kaderbrief 2023 vormde het startdocument voor het begrotingsproces van IPO en BIJ12. Deze kaderbrief is behandeld in de Statencommissie van 18 mei 2022. Tijdens de commissiebehandeling was er gelegenheid om aandachtspunten naar aanleiding van de IPO Kaderbrief 2023 mee te geven aan het college zodat deze konden worden betrokken bij de uitwerking door het IPO-bestuur van de begrotingen 2023 van IPO en BIJ12. In september zijn de door het IPO-bestuur vastgestelde begrotingen aangeboden aan de Algemene Vergadering IPO waarbij de Algemene Vergadering wordt voorgesteld om de begrotingen, inclusief de meerjarenraming, goed te keuren. De Algemene Vergadering vergadert op 8 november 2022 over de begrotingen.
    Rol PS: ter consultatie

Advies statencommissie 2 november: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de Statenvergadering van 16 november.

Voor het aanleggen van een getijdeduiker en gedeeltelijke inrichting van het gebied Dubbele Dijk zijn middelen beschikbaar vanuit het Waddenfonds en een Europese subsidie. Met de voordracht vraagt het college om de beschikbare middelen om te zetten in een investeringskrediet, zodat de uitvoering van de werken kan worden vergund en uitgevoerd. Op grond van de Nota Investeringen (statenbesluit 11 november 2020) dienen investeringen met een omvang van meer dan € 5 miljoen te worden voorgelegd aan provinciale staten. Het college heeft nadrukkelijk ook gekeken naar het lopende rekenkameronderzoek naar de totstandkoming van de pachtconstructie. Op basis van eigen onderzoek en de aangeleverde informatie in het kader van het rekenkameronderzoek is het college van mening dat provinciale staten op basis van de voorliggende voordracht op korte termijn een besluit kunnen nemen over het investeringskrediet.
    Rol PS: ter besluitvorming

Advies statencommissie 2 november: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de Statenvergadering van 9 november.

Aan het begin van deze statenperiode is het college gestart met het ontwikkelen van een nieuwe mobiliteitsvisie voor de provincie Groningen. De startnotitie in september 2020, diverse informele bijeenkomsten met statenleden, een uitgebreid participatietraject en het ontwerpprogramma in het najaar van 2021 hebben geresulteerd in het voorliggende Programma Mobiliteit en bijbehorend uitvoeringsprogramma. Het Programma Mobiliteit vormt tevens een bouwsteen voor de nieuwe provinciale Omgevingsvisie. Voor de actualisatie van het verkeers- en vervoersplan binnen de huidige omgevingsvisie (statenvergadering d.d. 25 mei 2022) is al gebruik gemaakt van de inhoud van het ontwerp-mobiliteitsprogramma.
    Op basis van een afwegingskader is in het uitvoeringsprogramma een rangschikking opgenomen van de nu bekende mobiliteitsprojecten en activiteiten voor de komende jaren. Provinciale staten kunnen op 2 en 9 november over de gemaakte keuzes in gesprek gaan met college. Daarnaast kunnen de staten binnen de jaarlijkse P&C-cyclus de gemaakte afwegingen heroverwegen. De inhoud van het uitvoeringsprogramma is verwerkt in de provinciale Begroting 2023. De financiële doorvertaling wordt in de eerste helft van 2023 zichtbaar via de voorjaarsmonitor.
    Rol PS: ter besluitvorming