woensdag 16 februari 2022

M.K.R. Miesen / R. Visser

Rondvraag voorafgaand aan de statencommissie (10.00 tot 10.30 uur).

De vergadering is te volgen via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststelling agenda
    Vragen over ingekomen brieven

Nieuws uit verbonden partijen

Advies statencommissie 16 februari: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 9 maart 2022.

Zoals door het college aangekondigd per brief in december 2021 legt het college met deze voordracht de discussienotitie 'Werken aan participatie(-beleid)' aan Provinciale Staten voor ter vaststelling. De discussienotitie is het vervolg op de startnotitie 'Werken aan Participatie(-beleid)', vastgesteld door de Staten op 22 september 2021. In de discussienotitie formuleert het college een achttiental richtinggevende uitspraken. Op basis hiervan wil het college in gesprek met Provinciale Staten. Dit is het moment om als Staten aan te geven of hiermee de goede inhoudelijke basis wordt gelegd voor het opstellen van de beleidsnota "Werken aan Participatie" (besluitvorming september 2022)

Advies statencommissie 19 januari: Vanwege het ontbreken van de reactie van het college op het NRK-rapport schuift de bespreking van het onderwerp op naar de vergadercyclus van 16 februari/2 maart 2022. De bestuurlijke reactie is op 19 januari toegevoegd aan de vergaderstukken.

De Noordelijke Rekenkamer (NRK) heeft in het rapport 'Regionale democratie vergt energie' onderzocht op welke wijze de democratische legitimiteit van de Regionale Energiestrategie (RES) is geborgd. De NRK beveelt provinciale staten o.a. nadrukkelijk aan een startdocument op te stellen in de aanloop naar de RES 2.0, met specifieke aandacht voor participatie. Met de voordracht wordt aan provinciale staten voorgesteld om de vier aanbevelingen over te nemen en het college opdracht te geven aan de uitvoering te beginnen.

Advies statencommissie 19 januari: de bespreking van het onderwerp schuift op naar de vergadercyclus van 16 februari/2 maart 2022.

Met de voordracht wordt de Strategie inzet Biogrondstoffen voorgelegd aan provinciale staten ter vaststelling. Hiermee geeft het college invulling aan o.a. motie 79 'Duurzaamheidcriteria biomassa' d.d. 9 okt. 2019 en aan het statenbesluit over de Klimaatagenda d.d. 30 sept. 2020. De strategie toont de samenhang tussen de landbouwtransitie, de energietransitie en de transitie naar een circulaire economie en komt tot een integrale afweging t.a.v. de inzet van biogrondstoffen. De strategie is gericht op de uitvoering met bestaande beleidsinstrumenten en bevat geen nieuw beleid. Provinciale staten kunnen aan de hand van de voordracht en de bijlage toetsen of de strategie binnen de kaders van de eerder vastgestelde beleidsprogramma's valt

Met de voordracht vraagt het college om € 18 miljoen beschikbaar te stellen voor het ophogen van het 'investeringskrediet verwerven natuur'. Dit investeringskrediet wordt ingezet voor het verwerven van strategische ruilgronden. Met de gevraagde ophoging kan de scope van het investeringskrediet worden verbreed t.b.v. het realiseren van de beleidsdoelen in de uitvoeringsprogramma's GrAS (Groninger Aanpak Stikstof, PS 18 nov. 2020) en Bos en hout (PS 15 dec. 2021). Op grond van de Nota Investeringen worden investeringsbedragen boven de € 5 miljoen ter instemming voorgelegd aan provinciale staten.

11. B
    OVERIGE BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  12. B.01

In het kader van de voortgang van het project Aanpak Ring Zuid informeert het college de staten over een rapport van Combinatie Herepoort over welk deel van de projectinvestering van de Aanpak Ring Zuid over de jaren 2018-2019 is geland in Noord-Nederland. De statenleden kunnen kennisnemen van de inhoud van het rapport. Op woensdag 9 februari worden de statenleden bijgepraat over de stand van zaken van het project tijdens de stateninformatiedag.

13. B.02

De drie noordelijke provincies trekken gezamenlijk in SNN-verband op om Europese fondsen in te kunnen zetten voor het versterken van de regio. Met de brief worden provinciale staten geïnformeerd over de noordelijke inzet voor een nieuw EFRO-programma. (EFRO= Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Vanuit de Europese Commissie is voor deze EFRO-programmaperiode (2021-2027) € 108 miljoen beschikbaar gesteld aan Noord-Nederland. In het voorjaar van 2022 wordt een reactie van de Europese Commissie verwacht op het ingediende programma. Daarnaast wordt in de brief een stand van zaken gegeven van andere regionale fondsen die beschikbaar komen en waar de provincies een rol in hebben. Provinciale staten hebben geen formele rol bij de vaststelling van het EFRO-programma. Dit is belegd bij de colleges van GS die samen het algemeen en dagelijks bestuur van het SNN vormen

14. B.03

Met de brief worden de staten geïnformeerd over de inhoudelijke reactie die de (demissionair) minister van EZK medio december heeft gestuurd n.a.v. de brief die het college met het Versterkingsoverleg Groningen op verzoek van de staten heeft verzonden. Dit naar aanleiding van de aangenomen motie 350 'Nieuwe brief ri. demissionair minister Blok' tijdens de statenvergadering van 10 nov. 2021.

15. B.04

Tijdens de bespreking van de voordracht verordening nazorgheffing stortplaatsen provincie Groningen 2022 in de statencommissie van 8 december jl., zijn door de fracties van D66 en Groninger Belang, vragen gesteld over het rentepercentage en inflatie inzake het nazorgfonds. Het college heeft toegezegd de vragen schriftelijk te beantwoorden

16. C
    VOORDRACHTEN EN BRIEVEN VAN HET PRESIDIUM OF PROVINCIALE STATEN