woensdag 7 december 2022

R. Visser / P. H. Benjamins

De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststellen agenda
    Accountantscontrole jaarrekening 2022
  5. A.01.a

De statencommissie van 7 december 2022 heeft aan de accountant de volgende drie aandachtspunten meegegeven:
    - risico's Ring Zuid
    - risico's Blauwe Stad met betrekking tot de woningmarkt
    - rapporteren geconstateerde fraude (in overleg met de auditcommissie)

6. A.01.b

Advies statencommissie 7 december 2022: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 14 december 2022.

Op grond van de Provinciewet geven provinciale staten de accountant opdracht om de jaarrekening te controleren. Naast de bijzondere aandachtspunten die in het gesprek met de accountant (agp. A.01.A) kunnen worden meegegeven, wordt met deze voordracht het formele kader voor de controle bepaald: binnen welke normen dient de accountant de financiële rechtmatigheid en getrouwheid te toetsen? Hierbij volgt de provincie de voorschriften uit het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado).
    Rol PS: ter besluitvorming.

Advies statencommissie 7 december 2022: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 14 december 2022.

Met de voordracht wordt aan provinciale staten gevraagd een ruimtelijk en economisch perspectief voor de A7/N33-regio vast te stellen als bouwsteen voor de nieuwe provinciale Omgevingsvisie.  In januari 2021 is de start van het proces toegelicht in een bijeenkomst tijdens de stateninformatiedag. In het Koersdocument voor de nieuwe Omgevingsvisie (PS 28 september 2022) is het gebied rond de A7/N33 benoemd als regionale economische kernzone, waar met name de ontwikkeling van grootschalige bedrijvigheid bijzondere aandacht vraagt. Het voorliggende perspectief gaat hier nader op in. Op 14 september jl. is op initiatief van de SP door de statencommissie verzocht om de voordracht pas te agenderen ná de bespreking in de raden van de betrokken gemeenten Midden-Groningen, Oldambt en Veendam. Deze gemeenteraden hebben inmiddels allemaal ingestemd met het perspectief.
    Rol PS: ter besluitvorming

Advies statencommissie 7 december 2022: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 14 december 2022, onder voorbehoud van de fractie van de Partij voor de Dieren.

Provinciale staten worden gevraagd het bestaande investeringskrediet Natuur op te hogen met € 100 miljoen. Het voorstel vloeit voort uit het gestarte traject voor het Gebiedsplan Groningen i.h.k.v. Nationaal Programma Landelijk Gebied (statenbesluit d.d. 28 september 2022). Hiermee loopt de provincie vooruit op de middelen die het Rijk beschikbaar gaat stellen o.a. voor het verwerven van gronden voor natuurherstel. De provincie kan zo sneller inspelen op vrijwillig aanbod van agrarische ondernemers en op deze wijze een strategische grondpositie innemen. Het ophogen van het krediet kan worden gedekt vanuit de tijdelijke overtollige middelen en heeft geen gevolgen voor de begroting. Wel wordt een risicoreservering ingesteld ad € 5 miljoen. Deze kan worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied. Voor deze risicoreservering is een begrotingswijziging bij het ontwerpbesluit gevoegd.
    Rol PS: ter besluitvorming.