woensdag 22 juni 2022

M.K.R. Miesen / H. T. Siersema-Orsel

De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Vaststellen agenda
  3. 2.A

Provinciale jaarstukken 2021
  6. A.01.A

Overleg tussen de commissie en de accountant over de rapportage 'Controlebevindingen' naar aanleiding van de controle van de jaarrekening 2021.

7. A.01.B

Advies statencommissie 22 juni 2022: de bespreking wordt vervolgd bij de provinciale statenvergadering van 29 juni 2022.

8. A.01.C

10. A.02.A

Met de voordracht stelt het college voor de perspectiefnota vast te stellen. De perspectiefnota vormt de start van het proces voor het opstellen van de begroting 2022 en de meerjarenraming. De perspectiefnota bevat op hoofdlijnen voorstellen voor (wijzigingen in) de financiële en beleidsmatige kaders voor de begroting van 2023 en de meerjarenbegroting. Provinciale Staten kunnen hun kaderstellende rol uitoefenen door in een vroeg stadium richting te geven aan de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen ter voorbereiding van de begroting 2023. Tevens wordt voorgesteld om de voorjaarsmonitor met de verantwoording over de uitvoering van de begroting 2022 vast te stellen. Provinciale Staten kunnen met deze verantwoording controleren hoe het ervoor staat met de uitvoering van de begroting 2022. Tot slot wordt voorgesteld om de 6e wijziging van de begroting 2022 die voortvloeit uit de perspectiefnota en de voorjaarsmonitor vast te stellen.

11. A.02.B

Met deze voordracht vraagt het college de nota Reserves en Voorzieningen vast te stellen. Hiermee wordt invulling gegeven aan de uitvoering van de motie 320, die vorig jaar bij de behandeling van de Kadernota 2021-2025 op 7 juli 2021 is aangenomen. In de motie werd verzocht om een (ontwerp)nota reserves en voorzieningen op te stellen. Op 13 april jl. is de ontwerpnota door de Staten vastgesteld. In deze kaderstellende nota zijn de uitgangspunten van de ontwerpnota uitgewerkt en toegepast op de reserves.
    In de uitwerking van deze nota is opgenomen waar wel of geen financiële ruimte zit in de reserves. Reserves en de aanwending daarvan zijn een bevoegdheid van de Staten en daarmee een instrument die ingezet kan worden bij het bepalen van politieke keuzes. In deze voordracht wordt de 5e wijziging van de begroting 2022 voorgelegd aan de Staten. Dit is de financieel technische verwerking van de voorstellen die in deze nota worden gedaan.

12. A.02.C

Het college informeert provinciale staten over de ontwikkelingen rondom de financiering van de provincies die het gevolg zijn van het coalitieakkoord 2021-2025 van het kabinet. Deze plannen en de uitwerking ervan de komende jaren hebben een grote impact op de toekomstige financiële positie van de provincies. De minister van BZK heeft aangekondigd dat zij voor het zomerreces over dit onderwerp een contourennota naar de Tweede Kamer stuurt.

Rol PS: kennis nemen

Advies statencommissie 22 juni 2022: gaat als hamerstuk naar de provinciale statenvergadering van 29 juni 2022.

Met deze voordracht vraagt het college, op advies van de accountant, de Staten in te stemmen met een tweetal technische wijzigingen in de financiële verordening van de provincie. Het betreft het toevoegen van een zinsnede in artikel 11 lid 4 . Dit artikel heeft betrekking op de lastneming van subsidies. Daarnaast wordt voorgesteld artikel 10 aan te passen, in verband met de kaderstellende nota reserves en voorzieningen (zie agp. A.02.B).

Advies Statencommissie 22 juni: het onderwerp is voldoende besproken bij de Statencommissie, vooralsnog geen bespreking in Provinciale Staten.

Ingediend door de fractie BvNL