woensdag 21 juni 2023

P. H. Benjamins / H. T. Siersema-Orsel

Extra commissievergadering

De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststellen agenda

Advies statencommissie 21 juni 2023: de stukken gaan ter kennisgeving naar de statenvergadering van 28 juni 2023. De AV-leden nemen de input van de staten mee naar de IPO AV-vergadering van 27 juni.

In overleg met de tijdelijke AV-leden zijn de jaarstukken van het IPO en BIJ12 toegevoegd aan de agenda. Provinciale staten kunnen input aan hen meegeven, zodat de AV-leden deze mee kunnen nemen naar de AV-vergadering van het IPO op 27 juni 2023. Daar zullen de jaarstukken worden voorgelegd. Voor technische vragen over de jaarstukken wordt op 20 juni een online technische briefing georganiseerd. Deze is toegankelijk voor alle statenleden. De vergaderlink is opgenomen in iBabs.
    Tijdelijke AV-leden namens Groningen: Hendri Meendering en Bram Schmaal

Advies statencommissie 21 juni 2023: de bespreking van dit onderwerp wordt betrokken bij agendapunt A.03 'stand-van-zaken document Transitie Landelijk Gebied, dat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 28 juni 2023 gaat.

Advies statencommissie 21 juni 2023: de bespreking wordt vervolgd in de statenvergadering van 28 juni 2023. Er zijn meerdere moties aangekondigd.

Vanuit de Wet Stikstof en Natuurverbetering zijn de provincies verplicht om op 1 juli 2023 een document op te leveren bij het Rijk in het kader van de opgave vanuit het Nationaal Programma Landelijk Gebied. In februari 2023 hebben Provinciale Staten hiervoor een startdocument vastgesteld. Op 19 april en op 7 juni zijn de statenleden bijgepraat over het proces tot nu tot en over de laatste stand van zaken. Streven is om in het voorjaar van 2024 een provinciaal Gebiedsplan Groningen gereed te hebben. Tussen 1 en 15 juni zijn inloopbijeenkomsten georganiseerd in de zeven deelgebieden. De opgehaalde reacties worden voorafgaand aan de statencommissie van 21 juni nagezonden. Zoals eerder afgesproken in het startdocument hebben Provinciale Staten een besluitvormende rol bij het stand-van-zaken-document.

7. A.03.A

Advies statencommissie 21 juni 2023: het statenvoorstel gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 28 juni 2023.

Met het statenvoorstel wordt gevraagd om op basis van een extern uitgevoerd onderzoek in te stemmen met het aanhouden van een bedrag van €32,59 miljoen voor het opvangen van incidentele risico's. Ook wordt gevraagd om in te stemmen met de Kadernota Risicomanagement. Conform de Financiële verordening stellen Provinciale Staten de kadernota eens in de vier jaar vast. Op basis van deze kaders worden de paragrafen over het weerstandsvermogen en de risicobeheersing opgenomen in de begroting en jaarrekening. De provinciale jaarstukken komen bij het volgende agendapunt aan bod. Bij het opstellen van de jaarstukken is rekening gehouden met het uitgevoerde onderzoek en met de voorliggende Kadernota Risicomanagement.

Met het aanbieden van de jaarstukken en het voorstel aan de Staten om deze vast te stellen wordt de provinciale Planning & Control-cyclus van 2022 afgesloten. Hiermee wordt verantwoording afgelegd over de realisatie van het voorgenomen beleid, de daarvoor uitgevoerde activiteiten en de besteding van de middelen. De accountant (EY) is uitgenodigd voor de commissievergadering van 21 juni a.s. om bij het begin van dit agendapunt een toelichting te geven op het bijgevoegde accountantsverslag.

BRIEVEN VAN DERDEN (inwoners, organisaties/andere overheden)
  11. D.01

12. D.02