woensdag 10 mei 2023

H. T. Siersema-Orsel

Rondvraag voorafgaand aan de vergadering om 12.30 uur.
De vergadering is live te volgen via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststellen agenda

Provinciale Staten kunnen het college input meegeven voor het advies aan de staatssecretaris voor het ontwerp vaststellingsbesluit.
    Toelichting:
    Voordat de staatsecretaris zijn ontwerpbesluit over de hoogte van de gaswinning voor het gasjaar 2023-2024 publiceert, hebben de regionale overheden een adviesrol. Met de brief worden provinciale staten door het college in de gelegenheid gesteld input mee te geven voor dit advies. De adviesperiode loopt van 18 april tot 30 mei. Het college zal het advies, net als vorig jaar, weer afstemmen in regionaal verband.
    Na de adviesperiode publiceert de staatsecretaris op 30 juni zijn ontwerp- vaststellingsbesluit waarna de zienswijze periode begint.
    De staatsecretaris neemt vervolgens voor 1 oktober het definitieve vaststellingsbesluit. Tegen het definitieve vaststellingsbesluit kan binnen 6 weken beroep worden ingesteld.

Advies statencommissie: de commissie heeft input gegeven aan de delegatie voor het opstellen van een gezamenlijke reactie van Groningse volksvertegenwoordigers en bestuurders aan de Tweede Kamer.

Op 24 februari 2023 heeft de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen haar eindrapport gepresenteerd met de titel "Groningers boven gas". Het rapport spreekt van een ereschuld aan de Groningers. Het is aanleiding tot het afgeven van een gezamenlijke Verklaring van de Groningse volksvertegenwoordigers en bestuurders "Groningen: van win(st)gewest naar Pronkjewail!". Hierin wordt geëist dat de Groningers recht wordt gedaan en dat de ereschuld wordt ingelost, voor nu en voor de generaties die na ons komen. De Verklaring is voorbereid door delegaties uit de raden, staten en colleges en op 8 maart in Delfzijl aangeboden aan de woordvoerders in de Tweede Kamer. In de tussentijd werken de Groningse bestuurders aan een integraal pakket om concreet invulling te geven aan de wijze waarop deze ereschuld zou moeten worden ingelost (in geld en beleid). Dit pakket is onder de titel "Ereschuld, herstel en perspectief voor Groningen" (ook wel bekend als het Groene Boekje) op 31 maart gepresenteerd. Het vormde de inzet voor vele ambtelijke en bestuurlijke gesprekken tussen regio en kabinet. Op 25 april jl. heeft het kabinet haar reactie op de conclusies en aanbevelingen in het rapport "Groningers boven gas" gepresenteerd. De volgende stap is dat de kabinetsreactie "Nij begun, Op weg naar erkenning, herstel en perspectief" wordt geagendeerd in de Tweede Kamer. Deze commissievergadering vindt plaats vóórdat de Tweede Kamer dat debat aangaat (datum nog niet bekend). De bespreking in de commissie op 10 mei is daarom meervoudig:

• Statenfracties kunnen met elkaar en het college van gedachten wisselen over de betekenis en waardering van de inhoud van het rapport van de enquêtecommissie en de kabinetsreactie op dit rapport.
    • De commissie kan input meegeven voor het opstellen van de gezamenlijke reactie van Groningse volksvertegenwoordigers en bestuurders aan de Tweede Kamer (die wederom wordt voorbereid door delegaties);
    • De commissie kan suggesties meegeven aan het college voor de vervolgstappen, waaronder het aangekondigde regio-voorstel over de wijze waarop het gesprek met de inwoners zal worden gevoerd over het Perspectief voor Groningen (voorstel wordt verwacht eind mei; agendering in juni cyclus).

Het volledige rapport van de enquêtecommissie kunt u downloaden via https://www.tweedekamer.nl/Groningen/rapport
    De volledige set bijlagen bij de kabinetsreactie kunt u bekijken via https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/04/25/nij-begun-op-weg-naar-erkenning-herstel-en-perspectief

Achtergrondinformatie
  7. A.03.A