woensdag 18 oktober 2023

R. Joling - R. de Wit

Rondvraag voorafgaand aan de statencommissie (10.00 tot 10.30 uur).
De vergadering is terug te kijken via  https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/ vaststellen agenda
  3. 2.A

4. 2.B

Vragen over ingekomen brieven en overige statenvoorstellen

Mededelingen GS
    Nieuws uit verbonden partijen
  10. A.01.A

Advies statencommissie 18 oktober 2023: het Statenvoorstel gaat als bespreekstuk naar de agenda van de statenvergadering van 8 november 2023.
    De gebiedsontwikkeling Oostpolder bevindt zich in de planuitwerkingsfase. Provinciale Staten wordt gevraagd in deze fase de kaders voor de gebiedsontwikkeling vast te stellen in de vorm van een Structuurvisie. Ook wordt met het besluit bij dit voorstel de opdracht aan het college gegeven om de formele procedure voor een Provinciaal Inpassingsplan te starten. Daarnaast omvat het voorstel een vangnetregeling voor huiseigenaren in Oudeschip e.o.

Tijdens de stateninformatiedag van 6 september jl. is een ambtelijke presentatie over het onderwerp verzorgd.
    In het statenvoorstel is aangekondigd dat het definitieve advies van de Commissie m.e.r. wordt nagezonden, voorafgaand aan de behandeling in de statencommissie. Het voorlopige advies is als bijlage 7a opgenomen.
    Aanvullende mededeling d.d. 28 sept: het statenvoorstel, d.w.z. het aanbiedingsdocument van het college aan de Staten, is qua lay-out en leesbaarheid op enkele onderdelen tekstueel aangepast / ingekort t.o.v. de versie die op 14 september jl. was gepubliceerd.
    Toevoeging d.d. 12 okt.: het definitieve advies van de Commissie m.e.r. is als bijlage 7b en 7c (persbericht) opgenomen.
    Toevoeging d.d. 12 okt.: onder bijlage 10a en 10b zijn de voorgestelde wijzigingen van de Omgevingsvisie concreet weergegeven.
    Onder agp. D.02 is een brief (gericht aan PS en GS) met wensen en bedenkingen van de gemeente Het Hogeland opgenomen.

Advies statencommissie 18 oktober 2023: het Statenvoorstel gaat als motiedebat naar de agenda van de statenvergadering van 8 november 2023. Voorafgaand wordt het proces besproken in het presidium van 1 november.

Provincies hebben een autonome bevoegdheid als het gaat om het stimuleren van de regionale economie. De Startnotitie Economische Visie 2035 geeft richting aan dit proces en op hoofdlijnen aan de inhoud. Met het statenvoorstel vraagt het college instemming van Provinciale Staten om aan de slag te gaan met dit visietraject. Onder andere de bestaande visie Vrijetijdseconomie wordt onderdeel van de Economische Visie. En binnen dit grotere geheel krijgt bijvoorbeeld ook de samenhang met het Nationaal Programma Groningen en de economische agenda uit Nij Begun een plek. In het voorstel wordt tevens gerefereerd aan de participatieleidraad. Deze is door Provinciale Staten vastgesteld in december 2022: https://www.provinciegroningen.nl/beleid-en-documenten/documentenzoeker/openbaar-bestuur/participatiebeleid/.

In de commissievergadering kunnen de statenleden met elkaar en met het college in gesprek over de inhoud van het startdocument en over de vraag of het geschetste proces en de wijze waarop de verschillende onderdelen zijn ingevuld voldoen aan de verwachtingen. In de planning is opgenomen dat in november een bijeenkomst voor statenleden op locatie wordt georganiseerd. Voorlopig is hiervoor woensdag 29 november gereserveerd.

13. B
    BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  14. B.03

15. B.04