woensdag 12 juli 2023

P. H. Benjamins / H. A. Meendering

Rondvraag voorafgaand aan de statencommissie (10.00 tot 10.30 uur).

De vergadering is live te volgen via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden / vaststellen agenda
    Vragen over ingekomen brieven en overige statenvoorstellen

Mededelingen GS

Met ingang van deze vergadercyclus worden brieven van verbonden partijen die rechtstreeks aan provinciale staten gericht zijn bij dit agendapunt geplaatst.

7. 6.A

Advies statencommissie 12 juli 2023: de bespreking wordt voortgezet in de statenvergadering van 19 juli 2023.
    Binnen de reguliere P&C-cyclus stellen Provinciale Staten de financiële kaders voor de begroting van het volgende jaar vast aan de hand van een perspectiefnota. In dit geval betreft het een beleidsarme nota, omdat het nieuwe coalitieakkoord bij opstellen van de perspectiefnota nog niet bekend was. De uitwerking van het coalitieakkoord, zowel financieel als beleidsmatig, volgt bij de Begroting 2024 dit najaar.
    Naast een vooruitblik legt het college tevens verantwoording af over de uitvoering van de begroting 2023 via de voorjaarsmonitor, die als digitale bijlage bij het statenvoorstel is opgenomen. www.monitorgroningen.nl
    De antwoorden van het college op de door enkele fracties gestelde vragen in de schriftelijke ronde kunt u vinden onder agp A.01.A.

Met de brief van GS van 3 juli worden Provinciale Staten geïnformeerd over het ontwerp vaststellingsbesluit 2023-2024 van 30 juni 2023.

(zie ook https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-energieprojecten/lopende-projecten/gaswinning-groningen/vaststellingsbesluit-0. )
    In de commissievergadering kan aan het college input worden meegegeven voor een zienswijze op het ontwerp vaststellingsbesluit.

Met de brief van 30 mei 2023 zijn Provinciale Staten geïnformeerd over het advies dat het college heeft uitgebracht aan de staatssecretaris voorafgaand aan het ontwerp vaststellingsbesluit 2023-2024. Ook is het proces rondom het ontwerp vaststellingsbesluit geschetst. Dit besluit is op 30 juni 2023 gepubliceerd. Na de publicatie kunnen belanghebbenden van 30 juni t/m 11 augustus 2023 een zienswijze indienen. Het college laat in de brief van 30 mei weten ook dit jaar uit te gaan van een gezamenlijke zienswijze en daarnaast weer nauw met de regio op te willen trekken.
    Op 19 juli kunnen Provinciale Staten vervolgens een besluit nemen over het gezamenlijk indienen van een zienswijze met het college. Het college voorziet uiterlijk donderdag 20 juli 2023, vlak voor de start van het zomerreces, een zienswijze vast te kunnen stellen. Mocht deze zienswijze daar aanleiding toe geven, dan kunnen Provinciale Staten uiterlijk 26 juli besluiten alsnog zelf een zienswijze in te dienen. Als het college op 26 juli 2023 niets heeft gehoord, gaat het college ervan uit dat PS de zienswijze weer samen met het college indient. Het college stuurt de zienswijze op 27 juli naar de staatssecretaris. Vóór 1 oktober neemt de staatssecretaris het definitieve vaststellingsbesluit. Tegen dit besluit kan vervolgens binnen 6 weken beroep worden ingesteld.

Advies statencommissie 12 juli 2023: de brief gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 19 juli.
    De Noordelijke Rekenkamer legt jaarlijks hun (ontwerp)begroting voor het volgende jaar voor aan provinciale staten. Provinciale staten kunnen een oordeel vormen over het advies van de Raad van Advies van de Noordelijke Rekenkamer en hebben de mogelijkheid om een zienswijze over de conceptbegroting 2024 in te dienen.

Advies statencommissie 12 juli 2023: het statenvoorstel gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 19 juli.
    De Noordelijke Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de door Gedeputeerde Staten verstrekte informatie over de NOM. Tijdens de stateninformatiedag van 7 juni is een heeft de Noordelijke Rekenkamer het onderzoek kort toegelicht en konden aanwezige statenleden vragen stellen aan de onderzoekers.
    Met het ontwerpbesluit bij dit statenvoorstel kunnen Provinciale Staten de aanbevelingen overnemen en Gedeputeerde Staten opdracht geven de aanbevelingen uit te voeren en op te nemen in het monitoringssysteem. Tijdens de commissievergadering kunnen de statenleden het college bevragen over de reactie van het college op de conclusies en aanbevelingen.

Advies statencommissie 12 juli 2023: het statenvoorstel gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 19 juli, onder voorbehoud van de VVD.
    De Noordelijke Rekenkamer heeft een terugblikonderzoek verricht over de provinciale grip op Groningse bedrijven met grote risico’s voor hun omgeving. Tijdens de stateninformatiedag van 7 juni is heeft de Noordelijke Rekenkamer het onderzoek kort toegelicht en konden aanwezige statenleden vragen stellen aan de onderzoekers.

14. B
    BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  15. B.06

16. B.08

17. B.13

18. B.14

In het presidium van 21 juni jl. is besloten dat deze brief als bespreekpunt wordt toegevoegd aan de commissieagenda van 13 september. De fracties van GroenLinks, D66 en Volt hebben in de aanloop naar deze bespreking schriftelijke vragen aan het college gesteld. Deze zijn te vinden onder ‘Overzichten / Statenvragen + antwoorden.

19. B.15

20. B.19

21. B.20

22. C