woensdag 13 december 2023

A.Zwart / H.A. Meendering

De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststellen agenda
  4. A.01.A

Advies statencommissie 13 december 2023: aan de accountant zijn de volgende drie aandachtspunten meegegeven: Ring Zuid, Nij Begun en overige/langlopende subsidies.

5. A.01.B

Advies statencommissie 13 december 2023: het Statenvoorstel gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 20 december 2023.
    Jaarlijks wordt aan Provinciale Staten het normenkader ter besluitvorming voorgelegd, op basis waarvan de rechtmatigheid van alle financiële transacties wordt getoetst. Naast deze formele rol kunnen Provinciale Staten in de commissievergadering aan de accountant specifieke aandachtspunten meegeven voor de controle van de Jaarstukken 2023.

Advies statencommissie 13 december 2023: de brief gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 20 december 2023.
    Met de brief informeert het college Provinciale Staten over de provinciale invulling van het 'ruimtelijk voorstel NOVEX (Nationale Omgevingsvisie Executie). Conform bestuurlijke afspraak leveren alle provincies in december hun voorstel aan bij het Rijk. De commissievergadering biedt gelegenheid om over de inhoud met het college van gedachten te wisselen. Het voorstel vormt tevens input voor de nieuwe provinciale Omgevingsvisie, die in het voorjaar van 2024 in concept aan de Staten wordt voorgelegd. Op 11 oktober jl. is tijdens de stateninformatiedag een ambtelijke toelichting verzorgd op o.a. de Omgevingswet, de Omgevingsvisie en de NOVEX. De presentatie is terug te zien en te luisteren via groningen.stateninformatie.nl.

Advies statencommissie 13 december 2023: het statenvoorstel gaat als bespreekstuk naar de statenvergadering van 20 december 2023.
    Met het statenvoorstel vraagt het college instemming om geen medewerking meer te verlenen aan zonneparken op landbouwgrond en dit op korte termijn te verwerken in de actualisatie van de Omgevingsverordening en in de nabije toekomst op te nemen in de nieuwe Omgevingsvisie. Het eerstvolgende document in dat traject is de concept-ontwerp-Omgevingsvisie die komend voorjaar aan Provinciale Staten wordt voorgelegd.

Met de brief worden Provinciale Staten geïnformeerd over de planning en de rol van PS bij het op te stellen Regionaal Waterprogramma. Het gaat in eerste instantie om een programma op basis van bestaand beleid, om te voldoen aan de nieuwe Omgevingswet, met een besluitvormende rol voor de Staten in 2024. Vervolgens vinden de strategische keuzes ten aanzien van het waterbeleid hun weerslag in de nieuwe Omgevingsvisie. Het eerstvolgende document in dit traject en gelegenheid om de inhoud te bespreken is bij de concept-ontwerp-Omgevingsvisie die komend voorjaar aan Provinciale Staten wordt voorgelegd.