woensdag 15 februari 2023

H. T. Siersema-Orsel / M.K.R. Miesen

De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststellen agenda
    Vragen over ingekomen brieven

Advies statencommissie 15 februari 2023: De voordracht gaat als hamerstuk naar de Statenvergadering van 22 februari 2023.

Naar aanleiding van een statendebat over nevenfuncties gedeputeerden heeft het presidium een protocol voor nevenfuncties op laten stellen door een statenwerkgroep. Het protocol nevenfuncties gedeputeerden is een aanvulling op de gedragscode integriteit cdK en gedeputeerden. Het protocol vormt een extra handvat voor provinciale staten om de aanvaardbaarheid van (voorgenomen) nevenfuncties te beoordelen.
    Rol PS: Provinciale staten worden gevraagd het protocol nevenfuncties gedeputeerden vast te stellen en te hanteren in geval een gedeputeerde voornemens is een nevenfunctie te aanvaarden.

Advies statencommissie 15 februari 2023: De voordracht gaat als bespreekstuk naar de Statenvergadering van 22 februari 2023. Er is een amendement aangekondigd.

De Noordelijke Rekenkamer is een onafhankelijk orgaan dat de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid onderzoekt van het de provincie gevoerde bestuur. De Noordelijke Rekenkamer brengt regelmatig onderzoeken uit. Deze onderzoeken helpen provinciale staten bij hun controlerende taak.
    In juli 2022 is het onderzoek naar het institutioneel geheugen van provinciale staten ‘Kennis maakt kracht’ uitgebracht. Het onderzoek bevat zes aanbevelingen met als doel de informatievoorziening aan de staten te verbeteren.
    Rol PS: Provinciale staten worden gevraagd de zes aanbevelingen over te nemen en vervolgens uit te (laten) voeren.
    Wanneer provinciale staten een aanbeveling niet wensen over te nemen, dan kan het ontwerpbesluit met een amendement worden gewijzigd. Wensen de staten naast de aanbeveling ook een opdracht mee te geven aan het college dan kan dit ook met een amendement worden toegevoegd aan het ontwerpbesluit.

De statenwerkgroep referendumcommissie stelt voor om de Referendumverordening provincie Groningen 2023 vast te stellen en de de referendumverordening 2021 in te trekken. Met dit voorstel wordt beoogd de huidige verordening te verhelderen ter voorkoming van interpretatieverschillen en de uitvoerbaarheid te verbeteren. Het college is in de gelegenheid gesteld om een reactie te geven op het voorstel.
    Rol PS: Besluit nemen

8. A.03.A

Vanuit de Programmatische Aanpak Grote Wateren en het Investeringskader Waddengebied (IKW) is budget gereserveerd voor het ontwikkelen van de kustzonde rondom Delfzijl en Termunten. In samenwerking met betrokken partijen wordt het programma voor deze kustzonde het komende jaar geconcretiseerd in uitvoeringsscenario's. Afhankelijk van deze concrete uitwerking in het gebied zullen de door het Rijk en het IKW gereserveerde middelen beschikbaar worden gesteld. Om nu al strategisch gelegen gronden in de kustzone aan te kunnen kopen wordt aan Provinciale Staten voorgesteld om een investeringskrediet van € 34 miljoen als voorfinanciering beschikbaar te stellen. De verwachting is dat de uitvoeringsscenario's eind 2023 aan Provinciale Staten voorgelegd worden.
    Rol PS: Besluit nemen

Met de voordracht vraagt het college aan provinciale staten om € 0,5 miljoen beschikbaar te stellen om de meest acute nood bij 13 cultuurinstellingen, ontstaan door de energiecrisis en overige prijsstijgingen, op te lossen. Deze incidentele kosten kunnen worden gedekt uit de Begrotingsruimte 2023. Het strategisch beleidskader Cultuur is op 13 november 2019 door provinciale staten vastgesteld voor een periode van acht jaar (2021-2028). Het huidige uitvoeringsprogramma Cultuur loopt tot en met 2024.

Rol PS: ter besluitvorming

Advies statencommissie 15 februari 2023: het onderwerp komt niet terug als bespreekpunt terug op de statenvergadering van 22 februari 2023.

12. A.06.a

13. B
    BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
    BRIEVEN VAN DERDEN (inwoners, organisaties/andere overheden)