woensdag 6 december 2023

H. T. Siersema-Orsel / P. H. Benjamins

Rondvraag voorafgaand aan de statencommissie (10.00 tot 10.30 uur).
De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/ vaststellen agenda
    Vragen over ingekomen brieven en overige statenvoorstellen
    Mededelingen GS
    Nieuws uit verbonden partijen
  6. 6.A

Klik hier voor de verslagen van de BAC's (Bestuurlijke Advies Commissies) en de vergaderstukken van het IPO.

7. 6.B.1

8. 6.C.1

Advies statencommissie 6 december 2023: het Statenvoorstel gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 20 december 2023.
    Het college stelt Provinciale Staten voor een bedrag van maximaal € 22,994 miljoen beschikbaar te stellen aan Groningen Airport Eelde voor de periode 2024-2033. Dit betreft het aandeel van de provincie Groningen in de geraamde NEDAB-subsidie voor het vliegveld (Niet-Economische Diensten van Algemeen Belang). Aan dit besluit is een wijziging van de begroting 2024 gekoppeld. Als bijlage bij het voorstel is de strategie van Groningen Airport Eelde opgenomen waarin het verzoek om een ondersteunende financiële bijdrage voor de kosten en investeringen voor openbare vliegveiligheid (NEDAB) is onderbouwd.

Het college heeft een nieuw provinciaal programmaplan Nationaal Programma Groningen opgesteld. Op grond van de bestuursovereenkomst Nationaal Programma Groningen zijn Provinciale Staten bevoegd om een provinciaal programmaplan vast te stellen. Provinciale Staten zijn nu aan zet zich een oordeel de vormen over de keuzes die worden gemaakt in dit nieuwe programmaplan en om te toetsen of het voorstel past binnen de kaders van de bestuursovereenkomst, het programmakader en de financiële opbouw. Op 18 december 2023 besluit het bestuur van Nationaal Programma Groningen over dit programmaplan waarbij wordt beoordeeld of het voldoet aan de kaders van Nationaal Programma Groningen. Een onafhankelijke beoordelingscommissie brengt daarover een advies uit aan het bestuur van Nationaal Programma Groningen. Mocht het programmaplan gewijzigd (geamendeerd) worden vastgesteld door provinciale staten, zal het bestuur het programmaplan opnieuw moeten beoordelen

Korte toelichting:
    Op 5 oktober 2018 hebben bestuurders van Rijk, provincie en gemeenten afspraken gemaakt over een Nationaal Programma Groningen met een startkapitaal van 1,15 mld om te investeren in het toekomstperspectief van de provincie Groningen. Deze afspraken zijn uitgewerkt in een bestuursovereenkomst met spelregels over de inrichting en samenwerkingsstructuur. Op 27 mei 2019 hebben Provinciale staten ingestemd met de bestuursovereenkomst Nationaal Programma Groningen en bijbehorende toelichting 'Een programma dat groeit. Over onderwerpen zoals doelen, indicatoren monitoring en financiering zijn in het programmakader Nationaal Programma Groningen nadere afspraken gemaakt. Dit kaderdocument maakt onderdeel uit van de gemaakte afspraken en is een deeluitwerking van de bestuursovereenkomst. Provinciale staten hebben het programmakader Nationaal Programma Groningen dat richting geeft aan de uitwerking van het programma op 13 november 2019 vastgesteld. Op 18 december 2019 hebben PS ingestemd met de financiële opbouw van Nationaal Programma Groningen. Op basis van het programmakader zijn lokale en thematische programmaplannen opgesteld die bijdragen aan de ambities van Nationaal Programma Groningen. Het huidige thematisch programmaplan nationaal programma Groningen is op 7 oktober 2020 door Provinciale Staten vastgesteld. Om te kunnen beoordelen of met de projecten en programma's de doelstellingen en ambities uit het programmakader worden waargemaakt, worden de resultaten gemonitord.

12. B
    BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  13. B.04

14. B.06