woensdag 19 mei 2021

R.Visser/ M. Miesen

De vergadering is na te luisteren via https://groningen.stateninformatie.nl

Vaststellen agenda/ spreektijdvoorstel

Overleg tussen de commissie en de accountant over het verslag van bevindingen naar aanleiding van de controle van de jaarrekening 2020.

5. A.02.a

Advies van de Statencommissie van 19 mei: de voordracht gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 26 mei in de vorm van een motiedebat op verzoek van de PvdD.

De bespreking van het agenderingsverzoek is verplaatst naar de statencommissie van 19 mei. Vanwege tijdgebrek is het onderwerp niet aan de orde gekomen in de statencommissie van 12 mei.
    Agendering als bespreekpunt op verzoek van de fractie van de Partij voor de Dieren. (onderbouwing is als bijlage opgenomen)

6. A.02.b

Advies van de Statencommissie van 19 mei: de brief gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 26 mei 2021.

De IPO kaderbrief is onderdeel van de Planning&Control-cyclus van het IPO. De kaderbrief vormt de start van het begrotingsproces 2022 van de samenwerkende provincies binnen IPO Den Haag en BIJ12. De IPO Kaderbrief 2022 moet gezien worden als een gespreksnotitie. Het IPO-bestuur heeft de Kaderbrief 2022 vrijgegeven voor bespreking met Provinciale Staten binnen de provincies, hiermee kan het inhoudelijke debat over de opgaven plaatsvinden tussen de colleges van GS en de Staten. In de commissie kunt u met het college in gesprek over de IPO kaderbrief en uw aandachtspunten meegegeven aan het college. Het college zal deze aandachtspunten vervolgens inbrengen in het IPO-bestuur van 2 juni.

8. A.03.a

Deze verslagen zijn op vrijdag 21 mei ter informatie toegevoegd aan de commissieagenda n.a.v. de toezegging van gedeputeerde Staghouwer tijdens de statencommissie van 19 mei 2021 bij de behandeling van de IPO Kaderbrief 2022.

Bijlagen

Er is aangekondigd dat er een voordracht komt ter vervanging van de brief.
    Advies van de Statencommissie van 19 mei: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 26 mei.

10. A.05.1

Verbonden partijen van de provincie Groningen zoals het Waddenfonds, Havenschap Groningen Seaports, SNN, Omgevingsdienst Groningen, Prolander, leggen jaarlijks in mei/juni hun (ontwerp)begroting voor het volgende jaar voor aan provinciale staten van Groningen. Per verbonden partij wordt door het college een voordracht opgesteld aan de hand waarvan provinciale staten in de gelegenheid worden gesteld een zienswijze op de betreffende begroting af te geven. In de commissie kan worden gesproken over het voorstel van het college om geen zienswijze in te dienen. Indien de commissie adviseert dit voorstel (ongewijzigd) over te nemen kan de voordracht als hamerstuk naar de statenvergadering van 26 mei 2021.

12. A.06.d

Advies van de Statencommissie van 19 mei: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 26 mei 2021.

De Noordelijke Rekenkamer heeft in het rapport 'Uit het oog, uit het hart? onderzoek verricht naar revolverende fondsen in de provincie Groningen. De volgende vraag is daarbij centraal gesteld:Hoe hebben de Noordelijke provincies hun revolverende fondsen vormgegeven, hoe vinden sturing en verantwoording plaats over de provinciale middelen in de fondsen, welke risico’s worden daarmee gelopen en wat zijn de resultaten van de revolverende fondsen? Het onderzoek heeft geleid tot een aantal conclusies en aanbevelingen.
    De voordracht strekt ertoe de door Provinciale Staten van Groningen gesteunde aanbevelingen uit te voeren en op te nemen in een monitoringssysteem. In de commissie kunnen de fracties met elkaar en met het college de (uitvoerbaarheid van de) aanbevelingen bespreken. Wanneer de commissie adviseert de aanbevelingen (ongewijzigd) over te nemen kan de voordracht als hamerstuk naar de statenvergadering van 26 mei 2021.