woensdag 3 maart 2021

A.J. Nolles/ M.K.R. Miesen

De vergadering wordt live gestreamd via https://groningen.stateninformatie.nl

Vaststellen agenda/ spreektijdvoorstel

De fracties van de SP en de PvdD hebben een verzoek ingediend voor bespreking van de vergunning ESD in de commissievergadering van 3 maart 2021. Bij het vaststellen van de agenda bleek van voldoende steun voor het toevoegen van het onderwerp aan deze agenda als agendapunt 5.A

Bespreekstukken

Advies van de Statencommissie van 3 maart: motiedebat op verzoek van de PVV in de Statenvergadering van 10 maart.

Geagendeerd op verzoek van de PVV en enkele andere fracties.
    Met de brief van het college worden provinciale staten geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek door bureau  ERAC naar de brandingscampagne TopDutch. Tevens geeft het college aan hoe het het vervolg van de TopDutch campagne voor zich ziet, zoals het onderbrengen bij de NOM.

Advies van de Statencommissie van 3 maart: de voordracht gaat als hamerstuk naar de Statenvergadering van 10 maart.

Wat zijn de provinciale inspanningen op het gebied van marketing en promotie om het toerisme te bevorderen en heeft de provincie zicht op de effecten van deze inspanningen? Het onderzoek van de Noordelijke Rekenkamer ter beantwoording van deze centrale vraag heeft tot een aantal conclusies en aanbevelingen geleid. De voordracht is er op gericht alle aanbevelingen uit het rapport over te nemen. In de statencommissie kan met het college over de conclusies en over de uitvoerbaarheid van de aanbevelingen worden gesproken.

Advies van de statencommissie van 3 maart: de voorstellen worden geagendeerd voor het presidium om te bespreken op welke wijze de afspraken kunnen worden geborgd.

8. A.03.1

Met de brief van de heren N. Bakker, C.M. Frenay, L.E.J. van der Laan en R.W. de Wit worden voorstellen gedaan voor het herbevestigen en optimaliseren van de procedure rondom geheimhouding en het verbeteren van de informatiepositie van de Staten bij grote (infra) projecten. Deze brief volgt op het procesvoorstel Ring Zuid van 27 november 2021 bestaande uit een vijftal voorstellen voor de korte en de langere termijn. De korte termijn acties zijn in januari 2021 uitgevoerd en de brief van 29 januari 2021 bevat een uitwerking van de voorstellen voor de lange termijn. In de commissie kunt u de voorstellen bespreken. Het presidium heeft het college om een tijdige reactie gevraagd zodat deze kan worden meegenomen bij de bespreking in de commissie.

9. A.03.2

Advies van de Statencommissie: De leden van de AV IPO nemen de gemaakte opmerkingen mee naar de Algemene Vergadering op 30 maart.

Op 30 maart 2021 wordt de Algemene Vergadering van het IPO gehouden. Een van de bespreekstukken is de IPO Meerjarenraming 2022-2024. Deze Meerjarenraming is aan de orde geweest in het IPO bestuur en op 30 maart wordt de AV IPO gevraagd de meerjarenraming goed te keuren. De begroting 2021 is ter kennisname bij de stukken gevoegd.
    Op verzoek van de Groningse leden van de AV IPO zijn de vergaderstukken ten aanzien van bovengenoemde onderwerpen toegevoegd aan de commissieagenda. U kunt vragen stellen over de stukken en u wordt in de gelegenheid gesteld om opmerkingen mee te geven aan de leden van de AV IPO. Groningse leden AV IPO: Melissa van Hoorn en Robert Pestman)

Advies van de Statencommissie van 3 maart: de brief gaat ter kennisname naar de Statenvergadering van 10 maart.