woensdag 3 november 2021

R. Visser / D. Zwart

De adviezen van de statencommissie zijn per agendapunt in de toelichting opgenomen.

De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Vaststellen agenda

Advies statencommissie: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 10 november 2021.

Het college stelt voor de tarieven voor de leges met ingang van 1 januari 2022 met 1,3% te indexeren. De inkomsten van de provincie bestaan voor een deel uit leges. Deze kunnen op grond van artikel 223 van de Provinciewet worden geheven voor het verstrekken van bepaalde diensten door de Provincie. Leges zijn een vorm van provinciale belastingen en betreffen een vergoeding voor de kosten die de provincie heeft gemaakt ten behoeve van bepaalde dienstverlening. Het vaststellen van de leges is een bevoegdheid van Provinciale Staten.

Advies statencommissie: de voordrachten gaan als bespreekpunt naar de statenvergadering van 10 november 2021.

6. A.02.a

7. A.02.c

8. A.02.d

9. A.02.e

Advies statencommissie: de brief gaat als bespreekpunt naar de agenda van de statenvergadering van 10 november 2021, in de vorm van een motiedebat op verzoek van de Partij voor de Dieren (onder voorbehoud).

Gedeputeerde staten zijn voornemens € 3,9 miljoen beschikbaar te stellen ten behoeve van een fondsversterking van de N.V. NOM. Naast de provincie Groningen stellen het Rijk en de provincies Drenthe en Fryslân tevens middelen beschikbaar. Conform de provinciewet en het provinciale Afwegingskader Publiek Vermogen (voordracht 2/2014) worden provinciale staten in de gelegenheid gesteld wensen en bedenkingen te uiten bij dit voornemen van het college.

Advies statencommissie:

Met de brief van 15 oktober 2021 informeert het college Provinciale Staten  over de publicatie van het definitieve vaststellingsbesluit gasjaar 2021-2022. Een eventueel beroep tegen dit besluit moet voor 6 november a.s. zijn ingediend bij de Raad van State. Het college laat weten hierover rond 20 oktober met de bestuurders van de aardbevingsgemeenten te spreken. Op 2 november neemt het college een besluit waarna provinciale staten worden geïnformeerd. In de commissie kan worden gesproken over het definitieve vaststellingsbesluit inclusief het standpunt van het college over het aantekenen van beroep.

Advies statencommissie: de voordracht gaat rechtstreeks als bespreekpunt naar de statenvergadering van 10 november 2021, zonder voorafgaande bespreking in de statencommissie.

Met de voordracht stelt het college voor de Visie Digitalisering vast te te stellen. Deze Visie Digitalisering volgt op de concept- visie die is besproken in de Statencommissie van 15 september jl. De concept-visie is op een aantal onderdelen aangepast naar aanleiding van de bespreking in de Statencommissie.

13. A.06.a

Advies statencommissie 3 november: Op verzoek van de SP (initiatiefnemer) komt het onderwerp in de volgende vergadercyclus (december) wederom aan bod, waarbij de SP in de tussenliggende tijd een reactie kan formuleren op de vragen die tijdens de statencommissie van 3 november zijn gesteld en eventueel een aangepaste verordening kan voorleggen.

In de statenvergadering van 7 juli 2021 heeft de fractie van de SP een initiatiefvoorstel voor een referendumverordening ingediend. Gebruikelijk bij een initiatiefvoorstel vanuit provinciale staten is dat het college de gelegenheid krijgt om zijn mening te geven. De reactie van het college is op 27 oktober toegevoegd aan de agenda.

14. A.06.b

Advies statencommissie 3 november: vanwege tijdgebrek schuift de bespreking van het onderwerp op naar de vergadercyclus van december.

Het college is voornemens het Faunabeheerplan Ree goed te keuren op basis van de in de brief vermelde argumenten. Het plan heeft betrekking op het beheer van reeën in het kader van de verkeersveiligheid en ter voorkoming en bestrijding van onnodig lijden van zieke dieren. Conform de aangenomen motie 231 in december 2016 dient het college de staten te 'raadplegen voorafgaand aan het vaststellen van Fauna Beheer Plannen'. Middels de brief wordt aan provinciale staten de gelegenheid geboden hun mening te geven.

16. B
    BRIEVEN VAN DERDEN (inwoners, organisaties, andere overheden e.d.)