woensdag 27 januari 2021

M. Miesen / J.H. Mastenbroek

Voorlopige agenda
De vergadering wordt live gestreamd via https://groningen.stateninformatie.nl

Vaststellen agenda/ spreektijdvoorstel
    Bespreekstukken
  4. A.01.a

Met het besluit van provinciale staten van 27 mei 2020 is de huidige Omgevingsvisie 2016-2020 met twee jaar verlengd. Het proces voor de totstandkoming van de nieuwe Omgevingsvisie is in gang gezet, met een actieve betrokkenheid vanuit de staten. In het kader van een beleidsarme actualiseringsronde wordt met de voorliggende voordracht voorgesteld om enkele paragrafen in de huidige omgevingsvisie te wijzigen en tevens enkele kaarten aan te passen. Net als in 2017, 2018 en 2019 gaat het hier om aanpassingen n.a.v. relevante beleidswijzigingen of bijv. een bespreking in een statencommissie.

5. A.01.b

Met het ontwerpbesluit bij de voordracht wordt voorgesteld enkele specifieke artikelen van de huidige omgevingsverordening aan te passen. De wijzigingen vloeien voort uit de uitvoeringspraktijk dan wel zijn juridisch-technisch van aard. Een aantal wijzigingen houdt direct verband met de voorgestelde aanpassingen in de Omgevingsvisie (zie agp. A.01).

Het college vraagt met de voordracht instemming van provinciale staten over het in procedure brengen van een herziening van de Omgevingsverordening die de bouw van een pluimveestal op het adres Veenhuizen 18A te Onstwedde mogelijk maakt. NB. deze voorgestelde herziening maakt geen onderdeel uit van de actualisatie van de Omgevingsverordening onder het vorige agendapunt (agp. A.02). Het college beschouwt deze specifieke uitzondering op het bestaande beleid als een pilot voor een mogelijk provinciebrede aanpak.

Advies van de commissie: de voordracht gaat als hamerstuk naar de Statenvergadering van 3 februari 2021.
    Toelichting bij het agendapunt:
    Het college stelt met deze voordracht aan provinciale staten voor om te besluiten een 'ontwerp verklaring van geen bedenkingen' te weigeren bij een ingediende omgevingsvergunning voor het realiseren van één windturbine in de Emmapolder. Het college licht in de voordracht toe dat het realiseren van deze ene windturbine niet past binnen het provinciale beleid. Na een periode van ter inzagelegging van het statenbesluit tezamen met de ingediende omgevingsvergunning komt het college terug bij provinciale staten met een voordracht om definitief de verklaring van geen bedenkingen te weigeren óf te verlenen.

Advies van de commissie: het onderwerp gaat op verzoek van de fractie van de PvdD als motiedebat naar de Statenvergadering van 3 februari 2021.
    Toelichting bij het agendapunt:
    Agendering op verzoek van de Partij voor de Dieren en de SP. Zie onderbouwing in het agenderingsverzoek.

Toelichting bij het agendapunt:
    In afwijking van de gebruikelijke systematiek wordt in deze voordracht voorgesteld om zowel een planuitwerkingsbesluit als tegelijkertijd ook een realisatiebesluit ad € 4,37 miljoen te nemen voor het project Knijpsbrug en omgeving, waarvan Rijkswaterstaat en de gemeente Midden Groningen respectievelijk € 1,0 miljoen en € 300.000 voor hun rekening nemen. Op deze wijze kan de opgelopen vertraging sinds het opname- en acceptatiebesluit van provinciale staten uit 2016 enigszins worden ingelopen. De realisatiefase is gericht op een verbetering van de verkeerssituatie bij drie van de oorspronkelijke zes locaties van het project. Twee locaties zijn afgevallen en bij een locatie waren de gewenste maatregelen reeds meegenomen bij groot onderhoud.

In het kader van de Fietsstrategie 2016-2025 wordt al enkele jaren gewerkt aan de doorfietsroute Assen-Groningen. Met de voorliggende voordracht wordt door het college voorgesteld om voor het gedeelte Witte Molen - provinciegrens voorkeursvariant 1B vast te stellen en om hiervoor een planuitwerkingsbesluit met reserveringbesluit te nemen. Het vaststellen van de voorkeursvariant ligt tevens voor in de gemeenteraad van Groningen (voorzien op 27 januari 2021). De provincie en het Rijk (d.m.v. een subsidie) dragen de kosten voor de uiteindelijke realisatie . In de raming van de kosten voor de provincie Groningen is tevens een afkoopsom opgenomen voor het beheer en onderhoud dat na realisatie wordt overgedragen aan de gemeente Groningen.

Toelichting bij het agendapunt:
    Provinciale staten worden gevraagd het kader vast te stellen voor het provinciale sport- en beweegbeleid voor de komende drie jaar. In 2020 is met de belangrijkste partners in de provincie een gezamenlijk Gronings Provinciaal Beweegakkoord afgesloten. Dit akkoord is als uitgangspunt voor het provinciaal sport- en beweegbeleid gehanteerd. In de provinciale begroting is voor de komende drie jaar in totaal bijna 2 miljoen euro gereserveerd. Na vaststelling kan het voorliggende kader door het college nader worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma.

Advies van de commissie: het agendapunt wordt doorgeschoven voor de tweede termijn naar de volgende vergadercyclus.

Geagendeerd op verzoek van de fracties van de Partij voor het Noorden, PVV en 50PLUS.

Jaarlijks stuurt het Samenwerkingsverband Noord-Nederland na afloop van het bestuurlijk najaarsoverleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) een reactie namens Noord-Nederland aan de vaste Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. De brief bevat naast een terugblik op het BO MIRT een aantal aandachtspunten vanuit noordelijk perspectief. Een afschrift van deze brief is zoals gebruikelijk aan de drie provinciale staten verzonden.

Ingekomen brieven van derden
  14. D.01.a