woensdag 23 juni 2021

R. Visser/ M.Miesen

De vergadering is terug te bekijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Vaststellen agenda/ spreektijdvoorstel
    insprekers

Advies van de statencommissie van 23 juni: de commissie heeft voldoende gelegenheid gehad om input mee te geven aan de leden van het Algemeen Bestuur GSP.

De Statenleden Haze, Marquart Scholtz en Steenbergen hebben verzocht om bespreking in de commissie van 23 juni van de (concept-)onderzoeksopdracht GSP. De betreffende stukken voor deze AB vergadering komen ter beschikking rond 18 juni. De onderzoeksopdracht zal op 2 juli in de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van de gemeenschappelijke regeling Groningen Seaport worden besproken.  Met de agendering in de commissie worden de leden van Provinciale Staten voorafgaand aan de besluitvorming in het AB geïnformeerd en kan de meest actuele inbreng provinciale staten vooraf worden meegenomen in de onderzoeksopdracht.

Advies; de brief is voldoende besproken, het onderwerp kan verder aan de orde komen in het kader van de behandeling van de voorjaarsmonitor en kadernota tijdens de Statenvergadering op 7 juli a.s.

Met de voordracht stelt het college voor de kadernota vast te stellen. De kadernota vormt de start van het proces voor het opstellen van de begroting 2022 en de meerjarenraming. De kadernota bevat op hoofdlijnen voorstellen voor (wijzigingen in) de financiële en beleidsmatige kaders voor de begroting van 2022 en de meerjarenbegroting. Provinciale Staten kunnen hun kaderstellende rol uitoefenen door in een vroeg stadium richting te geven aan de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen ter voorbereiding van de begroting 2022. Tevens wordt voorgesteld om de voorjaarsmonitor met de verantwoording over de uitvoering van de begroting 2021 vast te stellen. Provinciale Staten kunnen met deze verantwoording controleren hoe het ervoor staat met de uitvoering van de begroting 2021. Tot slot wordt voorgesteld om de wijziging van de begroting 2021 die voortvloeit uit de kadernota en de voorjaarsmonitor vast te stellen.

procedure behandeling kadernota/ voorjaarsmonitor:
    - schriftelijke ronde voor technische vragen. De deadline voor het aanleveren van technische is uiterlijk dinsdag 15 juni 2021
    - beantwoording technische vragen: vrijdag 18 juni 2021
    - statencommissie 23 juni 2021 (behandeling in de commissie is in één termijn)
    - Statenvergadering 7 juli 2021 (Algemene beschouwingen)

Advies van de Statencommissie van 23 juni: de voordracht wordt als hamerstuk geagendeerd voor de Statenvergadering van 30 juni 2021.

De Noordelijke Rekenkamer (NRK) is als gemeenschappelijk orgaan door Provinciale Staten van Groningen, Fryslân en Drenthe in het leven geroepen. Provinciale staten van Groningen hebben de Statenleden Miesen, Hensen en Van der Laan benoemd als lid van de Raad van Advies van de NRK. Op grond van artikel 48 van de Wet gemeenschappelijke regelingen worden Provinciale Staten van de deelnemende provincies elk jaar in de gelegenheid gesteld hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren te brengen. De Noordelijke Rekenkamer heeft daarom bij brief van 6 mei de (ontwerp)begroting voor het volgende jaar en de jaarstukken aan provinciale staten verzonden. Ten behoeve van de besluitvorming hebben de Groningse leden van de Raad van Advies bijgaande voordracht opgesteld. Door hen wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met de bestemming van het resultaat uit 2020. Indien de commissie adviseert dit voorstel (ongewijzigd) over te nemen kan de voordracht als hamerstuk naar de statenvergadering van 30 juni 2021, waarna de NRK wordt geïnformeerd over de besluitvorming.

Advies van de Statencommissie van 23 juni: de voordracht wordt als bespreekstuk geagendeerd voor de Statenvergadering van 30 juni in de vorm van een motiedebat op verzoek van  de fractie van de Partij voor het Noorden, gesteund door de PVV.

Toukomst beschrijft hoe Groningen er in 2040 uitziet en is tot stand gekomen in samenspraak met o.a. inwoners van de provincie. Voorligt de voordracht van het college betreffende het programmaplan Toukomst Nationaal Programma Groningen met een uitwerking van dit toekomstbeeld 2040. In het programmaplan Toukomst staan de kaders en procedures beschreven voor de uitvoering van Toukomst voor de komende jaren. Voor Toukomst is 100 miljoen euro beschikbaar bedoeld voor toekomstgerichte investeringen. In de bestuursovereenkomst is NPG afgesproken dat Provinciale Staten het programmaplan vaststellen. Na vaststelling van het programmaplan kan worden gestart met een aantal projecten.

Advies van de statencommissie van 23 juni: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de Statenvergadering van 30 juni a.s.

Het Waddenfonds is een gemeenschappelijke regeling van de Waddenprovincies Noord-Holland, Fryslân en Groningen. Op grond van artikel 25 van de gemeenschappelijke regeling Waddenfonds stellen Provinciale Staten het Uitvoeringskader Waddenfonds vast dat een programmatisch afwegingskader op hoofdlijnen bevat ten behoeve van de besteding van middelen ten laste van het Waddenfonds. Naar aanleiding van de evaluatie van het Waddenfonds stelt het college met de voordracht voor het Uitvoeringskader aan te passen.
    • In Noord-Holland is de behandeling voorzien in de commissie van 30 augustus en in de Staten van 13 september.
    • In Fryslân is het onderwerp behandeld in de commissie van 2 juni. besluitvorming is voorzien op 23 juni.
    (nb: de brief van GS over de midterm review van het Investeringskader Waddengebied is als ingekomen stuk geagendeerd voor de commissie van 16 juni- agendapunt B.04)