woensdag 7 april 2021

R.Visser / M. Miesen

De adviezen van de statencommissie zijn in de toelichting per agendapunt opgenomen.
De vergadering en de rondvraag zijn terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststelling agenda/spreektijdregeling
    Vragen over ingekomen brieven
    Mededelingen GS
    Nieuws uit verbonden partijen
  7. A.01.a

Advies statencommissie: de voordracht gaat onder voorbehoud van aanvullende onderbouwing van GS over de voorfinanciering als hamerstuk naar de statenagenda van 21 april (voorbehoud van Groninger Belang, Partij voor het Noorden en het CDA).

Middels de voordracht wordt aan provinciale staten gevraagd € 41,6 miljoen beschikbaar te stellen voor het Wunderline project, in het kader van het eerste ijkmoment. Tevens wordt aangegeven welke stappen zijn gezet sinds het statenbesluit van december 2018 over de realisatiefase van het project. Met dat realisatiebesluit zijn ook de ijkmomenten ingelast waarmee een fasering in de realisatiefase is aangebracht met bijbehorende vervolgbesluiten voor de financiering. Voor de bouwstappen 2 en 3 dient nog passende financiering te worden gevonden. Vanwege onttrekkingen aan het gereserveerde middelen voor de Wunderline in de afgelopen jaren, o.a. t.b.v. het tekort bij de Ring Zuid, is dit budget momenteel niet toereikend. Voor een derde van de gevraagde € 41,6 miljoen wordt om die reden voorgesteld dit nu via voorfinanciering vanuit een andere reserve te bekostigen. Zodra er vrijval is uit andere RSP-projecten kan deze voorfinanciering weer ongedaan worden gemaakt.

8. A.01.b

Advies statencommissie: de brief gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 21 april 2021.

Met de brief worden provinciale staten geïnformeerd over de aanpassingen in de dienstregelingen in het openbaar vervoer als gevolg van de verminderde reizigersvraag tijdens de coronapandemie. Tevens wordt aandacht besteed aan de ontwikkelingen rond de Beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) 2021. De statenleden kunnen met het college van gedachten wisselen over de verschillende reeds genomen en mogelijk toekomstige maatregelen.

10. B
    OVERIGE BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  11. B.05

BRIEVEN VAN DERDEN (inwoners / organisaties / andere overheden e.d.)
  13. DD.01.a

14. DD.03.a