woensdag 15 september 2021

R. Visser / M.K.R. Miesen

Rondvraag 10.00 - 10.30 uur.
De vergadering is live te volgen via https://groningen.stateninformatie.nl

De statencommissie heeft ingestemd met het toevoegen van het verzoek van D66 aan de agenda.
    Agenderingsverzoek: De D66 fractie wil graag een bespreekpunt maken van brief B20 ‘Aanpassing leningsvoorwaarden en achtergestelde lening OZG’. De financiële achtergronden en de vooruitzichten in de exploitatie vormen de motivatie voor het verzoek tot agendering.

Vragen over ingekomen brieven
    Mededelingen GS

Advies statencommissie: de brief gaat ter kennisname naar de agenda van de statenvergadering van 29 september 2021.

Met de brief worden provinciale staten uitgenodigd hun mening te geven over het concept van de digitaliseringsstrategie van de provincie Groningen. Hiermee wil de provincie inspelen op de kansen die de digitale transformatie biedt en gebruik maken van de mogelijkheden die de technologische ontwikkelingen bieden voor toepassing in beleidsprocessen en uitvoering. Organisatieontwikkeling staat hierbij voorop, niet alleen op ICT-gebied. De definitieve visie wordt komend najaar ter vaststelling aan PS voorgelegd.

Advies statencommissie 15 september: de behandeling in tweede termijn voortzetten in de statencommissie van 22 september. Ten behoeve van deze tweede termijn worden naar verwachting voorafgaand aan de commissievergadering op 22 september enkele aanvullingen van het college op de bijgevoegde vergaderstukken beschikbaar gesteld.

Advies statencommissie: de voordracht gaat als hamerstuk naar de agenda van de statenvergadering van 29 september 2021.

Met de voordracht stelt het college voor om twee werkschepen, één oud en één niet (meer) efficiënt inzetbaar, te vervangen door twee nieuwe identieke elektrisch aangedreven werkschepen. Op basis van de uitgewerkte scenario's is nieuwbouw opportuun, zowel wat betreft jaarlijkse kosten als ook de provinciale ambities op het gebied van duurzaamheid, cf. de Klimaatagenda Groningen d.d. 30 september 2020. Met de voordracht is een investeringsbedrag van € 2,1 miljoen gemoeid, dat uit de beschikbare middelen voor het programma Bereikbaarheid kan worden gefinancierd. Het voorstel wordt aan de staten voorgelegd conform de afspraken uit de vastgestelde Nota Investeringen d.d. 11 november 2020.

Advies statencommissie: onder voorbehoud van tijdige inlossing van de toezeggingen van het college gaat de voordracht als hamerstuk naar de agenda van de statenvergadering van 29 september 2021.

Het college is voornemens om aandelen GROEIfonds B.V. over te nemen van de Economic Board Groningen en hiermee 1/3 belang in GROEIfonds B.V. te verkrijgen. Met de eenmalige bate die hiermee wordt verkregen, kan de tijdelijke dekking van een subsidie aan EBG uit de reserve compensatie dividend Essent in 2018 ongedaan worden gemaakt. Deze dekking zou in eerste instantie ongedaan worden gemaakt met het bedrag dat beschikbaar zou komen als gevolg van de ontbinding van EBG voorzien eind 2020. Inmiddels is afgesproken dat EBG haar activiteiten zou kunnen voortzetten onder de voorwaarde dat de provincie in plaats van een bedrag na ontbinding van EBG, 1/3 belang verkrijgt in GROEIfonds B.V. Provinciale Staten worden met deze voordracht in de gelegenheid gesteld hun wensen en bedenkingen te uiten over het voornemen van het college.

De statencommissie heeft bij de regeling van werkzaamheden ingestemd met het toevoegen van dit onderwerp als bespreekpunt op de agenda, op verzoek van de fractie van D66.

11. B
    OVERIGE BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  12. B.01

13. B.03

De fractie van Groninger Belang heeft bij de regeling van werkzaamheden gevraagd om bespreking van deze brief in de statencommissie van 27 oktober of 3 november.

14. B.04

15. B.05

16. B.06

Op 16 juni 2021 heeft het college met bijgevoegde brief en bijlagen informatie verstrekt aan de staten. In overleg met het presidium is daarna een schriftelijke ronde ingelast voor provinciale staten voor het stellen van aanvullende vragen. De beantwoording hiervan is op 1 september door het college aan PS gestuurd.
    Agenderingsverzoek van de SP om het onderwerp op 22 september te bespreken in de statencommissie.

17. B.10

18. B.11

19. B.22

20. B.24

BRIEVEN VAN DERDEN (inwoners / organisaties / andere overheden e.d.)
  22. DD.03.a

23. DD.09.a