woensdag 17 februari 2021

R. Visser/ A.J. Nolles

De adviezen van de statencommissie zijn in de toelichting per agendapunt opgenomen.
De vergadering en de rondvraag zijn terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Regeling van werkzaamheden/vaststelling agenda/spreektijdregeling
    Vragen over ingekomen brieven

Mededelingen GS
    Nieuws uit verbonden partijen

Advies statencommissie: de brief gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 10 maart 2021.

Geagendeerd op verzoek van de fractie van de SP.

Provinciale staten hebben op 18 december 2019 de kadernota Groningen@Work 2020-2023 vastgesteld, waarbij wordt ingezet op een toekomstbestendig MKB via verduurzaming en digitalisering en op een wendbare arbeidsmarkt. Met het voorliggende uitvoeringsprogramma geven gedeputeerde staten invulling aan dat besluit. Het college stelt het uitvoeringsprogramma vast. Provinciale staten kunnen toetsen of het college binnen de vastgestelde kaders is gebleven.

Geagendeerd op verzoek van de fracties van de Partij voor het Noorden en de SP.

Middels de brief worden provinciale staten geïnformeerd over de laatste stand van zaken van het project Groningen Spoorzone en in het bijzonder over de herziene planning voor de ombouw van het hoofdstation i.v.m. onvoorzien kabel- en leidingwerk en archeologische vondsten in de ondergrond.

Advies statencommissie: het onderwerp gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 10 maart 2021.

Geagendeerd op verzoek van de fracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie. Zie bijlage 'Agenderingsverzoek'.

Met de brief van het college worden de staten geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek dat het college heeft laten uitvoeren naar de mogelijkheden voor een verbetering van de OV-ontsluiting Zernike. Op basis van de uitkomsten en een nadere impactanalyse van de gemeente Groningen t.a.v. de spoorvariant Ring West geeft het college dat alle busvarianten en de spoorvariant via station Groningen Noord/Selwerderhof worden meegenomen als bouwstenen voor het nieuwe programma Mobiliteit.

Advies statencommissie 17 februari: de brief gaat ter kennisname naar de statenvergadering van 10 maart 2021.

Advies statencommissie 27 januari na eerste termijn: tweede bespreektermijn in statencommissie op 17 februari 2021.

Geagendeerd op verzoek van de fracties van de Partij voor het Noorden, PVV en 50PLUS.

Jaarlijks stuurt het Samenwerkingsverband Noord-Nederland na afloop van het bestuurlijk najaarsoverleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) een reactie namens Noord-Nederland aan de vaste Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. De brief bevat naast een terugblik op het BO MIRT een aantal aandachtspunten vanuit noordelijk perspectief. Een afschrift van deze brief is zoals gebruikelijk aan de drie provinciale staten verzonden.

Geagendeerd op verzoek van GroenLinks.

Met de brief worden provinciale staten geïnformeerd over de besteding van de bij de Kadernota (1 juli 2020) beschikbaar gestelde middelen voor de corona-aanpak. Op basis van de geformuleerde uitgangspunten voor het Coronafonds en de gehanteerde selectiecriteria is voor 9,5 van de 11,5 miljoen euro uit het fonds een bestemming gevonden. Over de besteding en de voortgang kunnen provinciale staten in gesprek gaan met het college.

Advies statencommissie 17 februari: de bespreking van de brief wordt verplaatst naar de statencommissie van 3 maart 2021.

Geagendeerd op verzoek van de PVV en enkele andere fracties.

Met de brief van het college worden provinciale staten geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek door bureau  ERAC naar de brandingscampagne TopDutch. Tevens geeft het college aan hoe het het vervolg van de TopDutch campagne voor zich ziet, zoals het onderbrengen bij de NOM.

14. B
    OVERIGE BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  15. B.04

16. B.06

BRIEVEN VAN DERDEN (inwoners / organisaties / andere overheden e.d.)
  18. DD.01.a

19. DD.06.a