woensdag 22 september 2021

J.H. Mastenbroek/ A.J. Nolles

De vergadering is terug te kijken via https://groningen.stateninformatie.nl

Vaststellen agenda

Advies Statencommissie 22 september: De voordracht gaat als hamerstuk naar de Statenvergadering van 29 september 2021 onder voorbehoud van de fractie van de PVV e.a.?

Advies Statencommissie 22 september: de voordracht gaat als bespreekstuk naar de Statenvergadering van 29 september 2021.

Bij de bespreking in eerste termijn van het onderwerp in de statencommissie van woensdag 15 september is afgesproken om de behandeling in tweede termijn voort te zetten in de statencommissie van 22 september. Ten behoeve van deze tweede termijn heeft het college op 21 september een gewijzigde voordracht en een tweetal aanvullende documenten beschikbaar gesteld. Deze voordracht komt in de plaats van de brief d.d. 10 juni en de voordracht d.d. 7 september, zoals geagendeerd in de statencommissie van 15 september 2021. De oude vergaderstukken staan bij de statencommissie van 15 september.

Advies Statencommissie 22 september: de brieven gaan ter kennisname naar de Statenvergadering van 29 september 2021 onder voorbehoud van de fractie van de SP (motiedebat).

Naar aanleiding van het statendebat op 26 mei 2021 over de pachtconstructie rondom het project Dubbele Dijk heeft het college op verzoek van de staten aanvullende informatie verstrekt in de vorm van een brief met bijlagen d.d. 16 juni. In overleg met het presidium is daarna een schriftelijke vragenronde ingelast voor het stellen van nadere vragen, met daaraan gekoppeld de mogelijkheid om het onderwerp opnieuw te agenderen op basis van de inhoud van de antwoorden van het college. De beantwoording door het college van de aanvullende statenvragen is op 1 september ontvangen. Op 2 september heeft de fractie van de SP verzocht om agendering.

Advies Statencommissie 22 september: De voordracht gaat als hamerstuk naar de Statenvergadering van 29 september 2021.

In lijn met het procesvoorstel van het presidium van 19 mei jl. legt het college met deze voordracht de Startnotitie 'Werken aan participatie(-beleid)' aan provinciale staten voor ter vaststelling. In deze startnotitie schetst het college o.a. de context, de uitgangspunten, het proces en het plan van aanpak om te komen tot participatiebeleid voor de provincie Groningen. Dit is in lijn met de aanbevelingen van de Noordelijke Rekenkamer die provinciale staten in april 2021 hebben overgenomen uit het rapport 'Ruimte voor inbreng'. Binnen de nieuwe Omgevingswet neemt het onderwerp participatie ook een belangrijke plek in. Tijdens de stateninformatiedag van 1 september is een drietal deskundigen uitgenodigd om hun visie op participatie met de statenleden te delen ter voorbereiding op de bespreking van de startnotitie in de Statencommissie.
    De startnotitie wordt opgevolgd door een discussienotitie Participatie die later dit najaar wordt voorgelegd wordt aan PS. De uitkomsten van de debatten vormen, samen met de andere bouwstenen, zoals de 'quickscan Provinciale democratie', de basis voor de definitieve nota participatiebeleid die medio 2022 kan worden vastgesteld.
    2 september: ter informatie is de brief van GS aan het presidium als bijlage toegevoegd aan de stukken.