woensdag 12 mei 2021

Vragen over ingekomen brieven
    Mededelingen GS
    Nieuws uit verbonden partijen

Advies statencommissie: de voordracht gaat als hamerstuk naar de statenvergadering van 26 mei 2021.

Met het besluit bij de voordracht wordt het beheer en onderhoud van drie civiele kunstwerken behorende bij het verkeersplein de Blauwe Roos te Winschoten afgekocht en overgedragen aan het Rijk.

Met besluit 48/2019 hebben provinciale staten in het najaar van 2019 € 955.000 beschikbaar gesteld voor groot onderhoud aan de Ellerhuizerbrug. Met de voorliggende voordracht wordt voorgesteld additioneel €1.835.000 beschikbaar te stellen om een volledige reconstructie van de monumentale en beweegbare brug te realiseren, waarmee tevens de recreatievaart op het Boterdiep weer mogelijk wordt.

9. A.03.a

Advies statencommissie: de voordracht gaat als bespreekpunt naar de statenvergadering van 26 mei 2021.

Met het besluit bij de voordracht wordt aan provinciale staten voorgesteld om de Groningse RES 1.0 vast te stellen, als vervolg op de concept RES die in september 2020 is vastgesteld. Met de RES 1.0 wordt aan het Nationaal Programma RES een bod vanuit Groningen gedaan van jaarlijks minimaal 5,7 TWh aan duurzame energie uit zon en wind op land vanaf 2030. Het bod is gebaseerd op bestaande projecten, plannen en ambities. Tevens zijn in de RES 1.0 afspraken gemaakt voor samenwerking in de toekomst rondom energie-gerelateerde thema's. Gelijktijdig ligt de RES 1.0 ook voor bij de gemeenteraden en algemeen besturen van de waterschappen. Eensluidende besluitvorming van alle partijen binnen de RES Groningen is wenselijk. Afwijkende besluitvorming bij een of meerdere partijen vormt geen beletsel voor het aanbieden van de RES 1.0 aan het Nationaal Programma RES op 1 juli 2021. Een RES 2.0 is voorzien in 2023.

10. A.03.b

11. A.04.a

Advies statencommissie: De bespreking van het onderwerp wordt vervolgd in de statencommissie van 16 of 23 juni.

Met het besluit bij de voordracht wordt de start van de planvormingsfase gemarkeerd, inclusief een voorstel voor het beschikbaar stellen van middelen. Voor de duur van deze fase hebben de provincie en de gemeente Het Hogeland een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, waarover provinciale staten wensen en/of bedenkingen kunnen uiten. Naar verwachting behandelt de gemeenteraad van Het Hogeland het onderwerp in de raadsvergadering van 12 mei. Agendering van deze voordracht in een statenvergadering kan worden gecombineerd met de verwachte separate voordracht inzake het voorkeursrecht.

Om grondspeculatie tegen te gaan hebben gedeputeerde staten op 6 april een voorlopig voorkeursrecht gevestigd op de gronden in de Oostpolder bij Oudeschip. Het voorlopige voorkeursrecht dient binnen drie maanden door provinciale staten te worden omgezet in een tijdelijk voorkeursrecht, voor de duur van drie jaar. Op 8 juni a.s. stuurt het college hiervoor een separate voordracht aan provinciale staten. Besluitvorming over het tijdelijke voorkeursrecht is voorzien op 30 juni.

Bijlagen 9 en 10 betreffen geheime bijlagen die voor statenleden ter inzage liggen. De geheimhouding op deze bijlagen is door provinciale staten op 21 april jl. bekrachtigd. Hiermee is besluitpunt 8 van het ontwerpbesluit bij deze voordracht overbodig geworden. Een aangepast ontwerpbesluit is als bijlage opgenomen.

12. A.04.c

Belanghebbenden hebben t/m 12 mei gelegenheid voor het indienen van een zienswijze. Zoals in de procesbrief hierboven onder agp. A.04.b staat omschreven worden de zienswijzen in de komende weken door het college verwerkt in een reactienota. Dit komt vervolgens terug in de aangekondigde voordracht over de tijdelijke aanwijzing van het voorkeursrecht.

Bijlagen

13. A.05.a

De bespreking van het agenderingsverzoek is verplaatst naar de statencommissie van 19 mei. Vanwege tijdgebrek is het onderwerp niet aan de orde gekomen in de statencommissie van 12 mei.

Agendering als bespreekpunt op verzoek van de fractie van de Partij voor de Dieren. (onderbouwing is als bijlage opgenomen)

14. A.05.b

15. B
    OVERIGE BRIEVEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN
  16. B.03

17. B.04

18. B.05

19. B.06

20. B.10

21. B.11

22. B.14

Over deze brief heeft een schriftelijke ronde plaatsgevonden, waarbij statenfracties t/m 3 mei jl. gelegenheid hebben gekregen om hun inbreng mee te geven aan het college in deze adviesfase. Agendering van de verwachte voordracht voor het afgeven van een formele zienswijze volgt voor de zomer.
    Voor de schriftelijke ronde is een aparte agenda aangemaakt in Ibabs (commissie 23 april) waar alle stukken zijn gepubliceerd.

23. C
    VOORDRACHTEN EN BRIEVEN VAN HET PRESIDIUM OF PROVINCIALE STATEN
  24. C.01

BRIEVEN VAN DERDEN (inwoners / organisaties / andere overheden e.d.)
  26. DD.03.a

27. DD.04.a